cké chudobě a v bratrské svépomoci i soI:daritě žili první éeští bratří v pohorských, odlehlých končinách a vydrželi tu pronásledování od vládnoucích církví. Zprvu neměli ani pevné dogmatiky ani jednotné organisace; ale postupně proměnili se v dokonale zřízenou společnost náboženskou, kde nebylo rozdílů majetkových ani stavovských. Původní jejich odpor k světské moudrosti a mimonáboženskému poznání stavěl je mimo kulturu, záhy však se jali pečovati o školství, užili vynálezu knihtisku, aby šířili své spisy dogmatické a své pečlivé sbírky náboženských písní, ano, počáli se starati o své dějiny, založili archiv bratrský, vy· chovávali si odborně vz,dělané historiky a v XVI. století stáli v čele kulturního snažení celé své vlasti. Nebyla to zrada původních přísných zásad, nýbrž nutný ústupek ži· votní potřebě; jako přijali .do s.vého středu také urozené a vznešené osoby, pokud se zároveň vyznačovaly bezúhon-' ností mravní, tak osvojili si konečně i zásady humanismu, který tenkráte opanoval se značným zpožděním českou vzdělanost. První kroky humanismu na půdě české, kam prostřednictvím kanceláře císařské a později zásluhou učitelů universitních pronikal z Italie, měly nizne·li přímo proti. národní, tedy dozajista nenárodní. ByIi to valnou většinou katoličtí učenci a šlechticové, necítící sympatií ke svým kacířským krajanům, kdož v umělé latině ciceroniánské pě· stovali dekorační básnictví" didaktickou rétoriku a výjimečně také úvahy státnické. Teprve později přilnuli k cizímu kulturnímu směru též věrní Čechové, zachovávající reformační tradice a pracující óbětavě pro národní 'stát; umínili si neopouštěti mateřštinu, nýbrž vzdělávati a zdokonalovati ji podle humanistického ideálu formalistického; tlumočili v překladech velké vzory klasické; vnášeli do spisovatelství, které tak dlouho pG"Sluhovalo výhradně náboženským spo· rům, pokročilé metody vědecké. Nejkrásněji snažení tohoto n'árodního humanismu českého osvědčil vynikající právník Viktorin Kornel ze Všehrd, jenž v rozsáhlém díle podal 14