chu dovedl volně básniti, utajuje skoro úplně svou bohatou osobnost. Tyto samostatné napodobeniny, které své před. lohy převyšují slohovým domyšlením typických rysů, jme. noval Čelakovský ohlasy a shrnul ve dvou doplňujících se knihách plných přírodní prostoty a svěží gracie: »Ohlas písní ruských« jest většinou epický, kdežto v »Ohlase písní českých« převládá lyrika. Čelakovskému nechybělo žáků a následovníků, z nichž pouze jediný se osvědčil skutečným mistrem. Byl to Karel Jaromír Erben, sběratel lidových tradicí i původní básník. Za svou »Kytici« měl by býti připočtěn mezi největší baladiky všech dob i národů: tyto chmurné, ano, strašidelné báje a pověsti lidové vyrůstají z přírody, postižené vzácným, náladovým uměním; v dramatickém svém vzruchu pohybují se na samé hranici tra· gické, nad nímž však vítězí světlý a laskavý humanní názor básníkův; malba slovem, veršem a rýmem působí sugestivně - doposud nevyprchala kořenná vůně tohoto původního květu české romantiky. Ostatní básníci, kteří v době vlasteneckého romantismu českého obklopovali Kollára a Čelakovského, jsou dávn-o zapomenuti. Jejich význam nezáležel v oboru uměleckém, nýbrž v jejich nadšeném a důsledném působení buditel· ském: s prostoduchou rozcitlivělostí opěvovali krajinné krásy vlasti, velebnost národního jazyka, ctihodnou minu· lost své země, rozlohu i nadějnou budoucnost Slovanstva; cit vlastenecký mísili s milostnou něhou; pravou lyriku do· plňovali horlením tendenčním, a tyto ušlechtilé i naivní tužby vkreslovali do onoho polo idylického, pološosáckého života, k němuž v první polovici XIX. věku odsuzovalo reakční Rakousko své národy. Kromě lyríky sloužil týmž snahám historický román, jenž v nejlepších případech se spravoval velkým vzorem Waitera Scott'!'I,nikdy ho nedo· stihuj e; s ním se souběžně vyvíj ela romantická hra rytířského slohu, rozstřihující pásmo kronik v dějství a výstupy a uspokojující spíše národněvýchovnou tendencí než životným obsahem. Jméno jednoho z těchto nadšenců dochovalo 26