venského člověka na ní; učinili to s hlediska individualistického. Ti, kdož přišli po nich, snažili se spíše oře· šení kolektivistické a dávali přednost obecným typům před případy jedinečnými; Jaroslav Hašek, spisovatel zhola neliterární, vytvořil neodolatelný, válečný typ »do· brého vojáka Švejka«, zbahělého a nechutného šaška, který s vítězným úsměvem -cynické převahy vynese ze světového masakru svou zdravou a smrdutou kůži. Haškovým protinožcem jest Rudolf Medek, který před svou aristeií s českými legiemi na Rusi a v Sibiři vyrůstal jako mladistvý Achilleus na zženštilém Skyrudekorativního estétství. Ale chopiv se meče a štítu, odkryl v ,duši nový pathos a podal lyrioky, dramaticky i románově řadu obrazů z československé anabase, jako prosaik, zvláště ve svém románovém cyklu, spokojil se nejednou formou kroniky, přetížené diskusí. Cynik Hašek i patetik Medek působí hlavně ·látkou a tendencí, kdežto Vladislava Vančuru, jediného úspěšného surrealistu mezi českými prosaiky, zajímá především problém slohový, k němuž se upial, metaforik a visionář divoké invence, i ve svém šklebně obžalobném románě válečném. Odklonu od realismu k umění duchov~jšímu, od pouhé reprodukce skutečnosti k slohové zákonnosti, od slohu suše referujícího k barvité, odstíněné a osobité ·dikci nebyly by románová próza česká, právě jako drama a zvláště lyrika, mohly provésti bez vydatné pomoci, kterou všemu krásnému písemnictví českému poskytla v neví dané dotud míře literární kritika. Od počátku devadesátých let připadlo jí místo vůdčí, a tuto svou odpovědnost uvědomovala si v předních svých zástupcích. V čele jejich stojí F. X. Šalda, v němž vedle břitkého kritika a literárního učence dříme také básník, experimentující v různých oborech. F. X. Šalda přinesl z Francie do Čech přesnou krit;ckou metodu; vytvořil kritické názvosloví; s jedinečným smyslem pro formu daroval svým krajanům essayistický sloh, v němž sám napsal několik klasiokých kusů hlubokého pojetí, přesvěd 54