nění jeho veršovnických počátků. Prvotní kořeny poetického tvoření Čechova jsou iracionální, podvědomé, ležíce zcela stranou oblasti ideové; také ona dila básníkova, jichž konečné vypracování ztl ácí se úplně v myšlenkové tématičnosti, ve ztrnulé problematice, v střízlivé tendenci, zrodila se namnoze na opačném pólu psychickém -- v tom shoduje se s jinými básníky ideology, podúva]ícími místo teplné plnostI života jeho myšlenkový refleks, na př. se Schillerem neb I1ebblem. Ačkoliv Svatopluk Čech byl v podstatě povaha nemusikální, ačkoliv nemáme dokladu, že by byl kdy inspirován díly tonovými, ať vokálními či instrumentálními, ačkoliv naprosto neměj hudební kultury, přece základní nálada při tvoření bývala hudební jako u valné většiny opravdových poetů. Ale tento hudební prvek byl prchav~r, průpravný, nestálý a zmizel, jakmile básnický výtvor přešel z oblasti podvědomé do říše uvědomělé činnosti; v definitivních básních Čechových marně hledáme původní musikální prakoncepci, a z jeho veršů nezní k nám melodie spontánllí. V tom se Čech liší od Schillera, který musil tuhou prací uměleckou, směřující k plastickému upevnění verše bojovati proti podvědomé melodice a bezděčné musikálnosti, třebaže jak u Čecha tak u' Schillera prochází poetický výraz namnoze mediem slohu rétorického. Původní hudební nálada přecházela u Svatopluka Čecha záhy v hravé a volné vlnění dojmů barevných a tvarových, zprvu mlhavých a matných, pak vždy určitějších a jasnějších, nadaných kouzlem snových představ, které se posléze promítaly zaokrouhlen~'I11, obrazem. Psychologie tvoření básnického učí, že toto harevné a tvarové stadium trvá tím déle a působí tím intensivněji, čím básník má větší sklon ke kultuře oka, k názoľllosti výtvarné, k umění teplého detailu; chybí-li tato fáze u bezbarvého a abstraktního Schillera, jest značně zdůrazněna a se smyslnou intensitou prožita u Otty Ludwiga. mistra sytého koloritu časového a místního; Svatopluk Čech, nadan)" visuálně a hledící na svět namnoze zrakem malířským. prodlév(Í u tohoto stadia velmi dlouho a velmi zálibně. Ano, podvědo1l1 •. 1 činllost básnická nepovznáší se u něho nikdy nad ně. Kdežto dramatiklllll l-rebhlavi a Ludwigovi byla barevná náladla 'Vlastně pouh}rm pozadím, z něhož se s mimikou a se slovy vynořovaly buď jednotlivé figury neb skupiny postav v určitých dějových situacích, Svatopluk Čech 11lplval na obrazech, které pak uvědomělou čÍnllostí poetickou měnil v děje, vnášeje dodatečně nctoliko ideje, ale i karakteristiku osob. 26