kých romantiků. Marně hledáme ohlas mořského vlnění v první samostatné velké básnické skladbě našeho obrození ve »Vznešenosti přírody«, třebaže celkový plán přímo si toho žádal, a ačkoliv Milota Zdirad Polák moře již dobře znal, když chystal definitivní úpravu své popísné básně. Nehledíme-li k líbeznému veršovanému obrázku »Neapole« z »Púmněnek italských«, vyznal se Polák ze svého čistě uměleckého podivu k moři literárně jen ve výborném svém cestopise. Tam pružným štětcem nahodil romantický poutník po Halii několik svěžích obrazů z Tyrrhcnského moře: jak stříbřící se pěny lemují suknici Parthenope pod utčšcl1}"mi vrchy, jak jasué plameny majáku neapolského ozařují modročernou hladinu mořskou v noci, jak za bouře hory vln za ohlušujícího jekotu útočí na skaliska pobřežní. Jako' Polálwvi zjevila se i Janu Kollárovi teprve ve Vlaších krása moře, a jako u Poláka vtělily se tyto mocné dojmy nikoliv do veršů, nýbrž do prósy cestopisné. Právem požívá proslulosti vstupní kapitola druhého dílu »Cestopisu do horní ltaIie •. , kdež Kollár líčí Jaderské moře a připlutí do Benátek; jestiť tu Jan Kollár celý. Tváří v tvář hvězdnatému nebi a širé hladině mořské ovládán jest vyznavač německého idealismu a filosofie řIerderovy vznešenými myšlenkami nábožensk}'-mi a etickými... jeho srdce jest soustředěno v modlitbu. Ale z ní procitá dějinný filosof k praktickému racionalismu, jenž výslovně slouží slovanské vzájemnosti: úvaha o důležitosti moře pro vývoj národův a osudném odloučení Slovanstva od moře následuje. Nový velebný úkaz vytrhne Kollára z učeného rozumováRí; slunce v tisícobleskovém ohřlOstroji vzchází nad hladinu a vybízí básníka ke zbožné pokoře. Opět přeruší nadšellÝ Slovan kořícího se poetu a jásá, že slunce, vzc!Iázející ))právě nad ~lavjanskými krajinami, llIyrskcm a Srbskel11«, značí naděje národů slovanských. A přece básliik nabyl vrchu. Kapitola o příchodu do Italie vrcholí klasicky jednoduchým obrazem vysokého kouzla: v dáli IIad vodami západními pluje veliká a hrdá labut - Venetia la dominante V »Slávy dceři« zavádí nás Kollár na sever k »venetskému světospojnému Baltu'(, jehož neznal z autopsie. Proto převládaií v těchto znělkách druhého zpěvu suché filologické a historické úvahy, učené a střizlivé narážky na dějiny Slovanů pobaltských a klasicisujicí reminiscence o bouři mořské, o Argonautech, o majá· cích nad živly malebně názornými: jako ve většině přídavků z roku 50