neméně cizí než sladce trpkou ženskostí a úměrným klasicismem svých báchorek i tragedii. Nadarmo hledali bychom u Sv. Cecha také onu mystiku, která vyvrcholila proslulým dramatem Calderonovým a jež spatřuje v životě pouhý přelud, blud, zdání, sen. Tato koncepce, která jest domyšlením křesťanského supranaturalismu, a jíž se ideově baroko katolické renesance dopialo až oblak, příčila se sice Cechovu pozemskému a nenáboženskému positivismu, jejž vyznával od let studentských, avšak přece neušla jeho pozornosti. Snad mimoděk připraven barokní kulturou smyslů, kterou mu poskytlo jesuitské Klementinum, vnořil se Cech do studia poesie Calderonovy, jak dosvědčuje krásná óda ke dvousté památce zrozenin básníka »La vida es sueno« z r. 1881. Duchaplná chvalořeč genia španělského, v níž Sv. Čech se pokusil zobraziti Calderona se stanoviska svého národa, počíná tématicky slovy »snem život je«, avšak již v první půli dochází závěrů blízkých nikoliv Calderonovu, nýbrž Čechovu duchu. Kdežto Calderon užívá pojmu sen v pravém a původnim významu, pomýšlí Cech při veršovaném výkladu mystické věty ))la vida es sueno« na snění básnické, v něž noří se duše mimo spánek, oddá.vajíc se svým představám rázu fantastického, aby odtud vyvážila látku pro tvoření poetické... proto karakterisuje Čech v barvitých sv}'ch iambech především prt>ces, kdy z matných vidin stavu bdělého vznikají postavy děl dramatikových ... tajemný svět Calderonův přeložen tu nejen do oblasti racionalističtější, ale ovládnut přímo osobním názorem vykladačovým. Dosti hojné údaje éechovy o zpusobu básnického snění i přesnější rozbor přislušných skladeb poetických poučují nás, že většinou jde u něho o »sen S otevřenýma očima«. Uprostřed dne, dalek skutečného spánku, zapřádá se soustředěný básník do osnovy svých představ tak, že buď naprosto zapomene na reálné své okolí neb přemění si je fantasticky a propůjčí pak těmto zkreslen):-m a zkrášleným proměnám samostatn~- život; tyto vidiny stávají se zhusta podkladem tvoření básnického. Ač nejednou vnikají do nich prvky pravého sna, přece není tu oněch skoků a paradoxu, jež vyznačují sen noční, provázený spoutaností tělesnou a naprostým mechanismem duševním. Radí-li Sv. Čech tyto vidiny, jimž název snů přísluší toliko částečně, do cyklických skupin, činí to s určitou tendencí: chce ukázati - - arciť bez hloubky Oriliparzerovy - že sen muže býti ourazem života bdělého, 72