po divoké orgii, nepřistupuje pouze seli, aby jí připomenul domova varoval ji hrůznou visí rozkladu, ale i svůdný démon hříchu, posléze pak sestra snu - bledá smrt; celý výstražný jinotaj proveden jest naivní technikou mravokárců, kteří rozvrhují zcela schematicky světlo a stín. Nevíme naprosto, kolik vlastních prožitků jest ukryto pod tímto poděšený'm zájmem o problém magdalénský; jistě spolupracovaly též literárně reformní tendence pokolení Nerudova, jež si přímo programně vytklo za Mwl, odhalovati s nepokrytou pravdivostí poměry a rozpory pohlavního života, jejichž reální podání v literatuře potud platilo za nemravné. Smutku svedené dívky dotkl se Čech v několika prostonárodních popěvcích let šedesátý'ch i sedmdesátých »Svedená«, »Vůz«, »lirob v lese«; temllÝ osud mladé prostitutky zachytil do sedmé "PiSIlČ žcbrácké«, souvisící dosti těsně s vypravováním čtvrtého sna; vše zdá se býti prúpravou k figuře Sulamitině v nedalekých »Adamitech«,. která, pojata dramatičtěji než hříšnice ze »Snu«, vyvíjí se z "divé bajadéry« v "pokleslého anděla« nikoliv pod sugescí mravokárných vidění, nýbrž vnitřní silou ovravdové lásky. Nejdelší a nejlépe propracovaný oddíl celého cyklu, čítající více než sto třicet veršů, věnován jest mohutnému snu bojovníka za svobodu, jent úpí v žaláři. Pátý tento zpev vymyká se celku nejen rozměrem, nejen širším tokem vypravování netrhaného strolTckým členěním, nejen samostatnými vložkami sborovými, nýbrž předevŠ'Ím r ;:'lor:ckou povahou, kterz. ruší sám prakarakter snový, odkázaný na oblast zrakovou. Do řečnických antitesí, jež nemají valné účinnosti l1úzorové, upadl Čech již v krátkém ůvodě, kde líčí vězení svobodomyslného bojovníka; 'jakmile pak. v jeho útěšném snu se z neurčitých kolísavých chmur potÍrwjí vynořovati určitější tlumy postav, hned ustupuJe vý-tvarné líčení vzletné rétorice. Hromadní zástupci dčiinného zápasu za osvobození člověčenstva deklamuji velmi pravidelně, ba akademicky; sotva však domluvili, a vidění věziíovo přechází zase v matný obraz hrnoucích se zástupů, karakterisuje Čech tento příval představ honosnou apoteosou věčného my~:enkového usilování Q všelidskou volnost. Teprve na samém konci houstne tato mlha provázená šumem opětně v obrazy, a z pestrého davu různy~ch národů rýsuje se určitěji výjev, vztahující se bezprostředně k snícímu hrdinovi. Tento pát':r zpěv "S;1Ú« není viděním, nýbrž apoteosou, není líčením, nýbrž rétorikou, není volnou hrou zrakových přelud ti, nýbrž spíše divoce 78