předloha, pařížská komuna z roku 1871: revolucionářskou společnost zrodilo obrovské město za osudné doby uprostřed okupaceuepřátelské; pod červenou čapkou a rudým praporem ozývají se odvážná hesla; požár, jenž zanechal za sebou mnoho ssutin, ztrávil. se záhy vlastním žárem; vítězná společnost zbavila se nebezpečných odbojníků bezohlednou deportacÍ. Temne barvy, jež tuto naneseny až pastosně, zarazily básníka samotného, a proto, věren svému krasovědnému požadavku vyrovnávajícího kontrastu, vložil hned za tuto chmurnou karakteristiku smírné líčení jižního břehu domovského, jenž v plamenech slunečního západu loučí se naposled s vypověděnci. Ti, šesti typickými mluvčími posílají ztracenému domovu pozdravy poslední, takže dostává se nám v uzavřem'ch kupletech různ}'ch rozměrů lyrických a střídavého vděku písňového šestery karakteristiky hlav revolučních z lodi »1:vr-opy«; podobně jako v »)80ui'i", v prvním a třetím zpěvu »Adamitů~ a v třetím oddílu ».A;~dť~la( .:~lJ "DeU; ;~(~C S\·. Č.:2":;' ~,rrvil1iokrc:;hu. a rozbor myšlenkového sv(L.j:cIJ p(Jst::~v l:vclcl;ol' rC!H()(LI;d lC(] oitové nálady: tot běžn~;' !'C: wp lorda L}TO));l i n;;.(;<:iov::ms!u;·ch í::íkll. Také tyto písně seř('_,~CilY j~ou tak, aÍJy se jCdlK:divÍ přeJstavitelé vyhoštěných '-evolucionářů střídali dle 7a\;On::l !( rHJtra~tllifJo: po sarkastickém vzkazu pro opuštěnou mladou manželku, která se dojista záhy a s radostí ohlédne po náhradě, touží tesklivě něžué srdce milence věrného až za hrob; drsný posměch bědného proletáře macešské otčině zastřen iest lkavou melodií otce, žaluiícího nad osudem opuštěných děti; umdlenou touhu zlhostejnělého revolucionáře po klidu a spaní pfehlušuií vzdory a kletby útočného aktivisty. Teprve v těchto pádných jambech, seřazených do střídavě rýmovaných slok čtyřveršových, zaznívá do lyrického kolozpěvu vlastní revoluční tón; pohrdavý soud nade lží a pokrytectvím evropské společnosti stup'ňuje se v kletbu a v hrozbu, že přece přijde bezohledný mstitel, který uskuteční zmafené úsilí vyvrženců; posilující pohled do dějin, kde řecký helot i středověký rab rozvrátili nespravedlivý řád, mění se v~ vidQní lepšího . světa, v němž bude lidstvo sbratřeno, nasyceno a zahrnuto svornou láskou všech ke všem. Opět však vadí matnost 'a neurčitost pojetí této sociální utopie; sotva napověděn jest požadavek zrušení soukromého majetku a hranic pollticko-národnfch, ale jak před~)tavuje si vzdorný revorucionář přechců Dh~\;Jatného dílo. pomsty,ke světu drultJé lásky? 210