postavou; jsou karakterisováni hlavně podle fysiognomie, kroje, pohybů, aby vynikla jejich směšnost, vyvozená skoro vždy z jednoho rysu, kdežto jejich způsob mluvy není vůbec sledován; z předhistorie postav vedlejších se čtenář ničeho nedovídá, jakož ani do minulosti Koudelovy neb Filipa Brzobohatého neposkytl mu vypravěč žádoucího pohledu. K dějové libovůli dobrodružného románu a k genrovému figurkářství přistupuje jako třetí hlavní složka rozmarná satira literární. Již úvodní odstavce o pseudoklasickém idylismu Matěje tIostivíta Koudely opepřeny byly kritickým posměchem; že jím míní rovnoměrně stíhati směry všecky, prokázal Svatopluk Čech ve čtvrté kapitole, kde si vzal na mušku básnění Koudely mladšího s jeho strakatou exotičností a s nadsazeným kultem bouře - zde autor zaryl kritickým nožíkem do vlastního masa, vzpomínaje svých veršovnických počátků. Zde jest satira literární přímá, jinde však ukrývá se mezi řádky. Zběžný čtenář snad si ani nepovšimne, že v zábavě Vojtěchově s lokaji jsou lehounce zparodovány pokusy českých spisovatelů, aby vnikli do nedostupného světa šlechtického nebo že jeho nocleh ování u Stanislava se místy mění v parodii měsíční romantiky. Téměř výhradním polem literární satiry jsou pak kapitoly, podávající poněkud rozvleklou kroniku Vojtěchova pobytu ve službách Pilipa Brzobohatého. Dvojí tendence se tu stále proplétá: jednak šlehá Svatopluk Čech bědné hmotné poměry českého spisovatelstvai, v čemž se shoduje jak s četnými feuilletony Nerudovými, tak s duchaplnou, značně pozdější satirou Jaroslava Vrchlického »tIadí muž«, jednak persifluje onen hnusný krvavý román kolportérský, kterému nastavil zrcadlo již r. 1873 ve skvostné črtě »Rrrrbum bum«; jsou to skvělé ukázky kritické pa'rodie, líčí-li se, jak nevinný a prostomyslný Vojtěch »mrskal svou obraznost k divokým potvorným skokům«; jak »s kanibálskou rozkoší vraždil, vilnil, loupil a páchal ohavnosti a nemožnosti všeho druhu«; jak »vbičoval se znenáhla do nálady pološílené« - vše pro bídný krajíc z ruky hanebného vykořisťovatele, jehož pohostinství jest vězením a jenž za práci nic neplatí. Jestliže v těchto kapitolách, přerývaných sem tam kavárenskými episodami o setkáních básníka »Ahasvera« s ostatními »kandidáty nesmrtelnosti«, jest Pilip Brzobohatý podroben sžíravému posměchu, kterému chybí každá kapka shovívavosti, nevyvázne z nich ani jeho obět Vojtěch Koudela o mnoho lépe. Jest jistě vtipnou humoristickou invencí, 223