tomnosti a jejím potřebám ukládal nejen o život ne= plodného esteticismu, ale i zbytečných kněží, absolutistických vladařů, úzkoprsých zákonodárců. Vše to de. klamovaly i ohlušující básně veršujících epigonů školy mladoněmecké, strakatého Frei!igratha, revolučního diletanta v divadelním krunýři Herwegha, lyrického tribuna Alfreda Meissnera. Kde Olohlo vše to okouz •liti literární mládež více než v Cech ách padesátých let, v zemi romantiky naprosto již odumřelé a konser •. vativismu směšně ztrnulého? Po byronismu, neúplně ztráveném, stalo se mladoněmectví, nekriticky přijaté, myšlenkovou a uměleckou metodou mládeže: kdežto oba starší byronovci a máchovci Sabina a Frič obme •. zili se na mladoněmecké teoretisování, přijali mladší du •. chové Hálek, N eruda, Karolina Světlá teorii a praksi Mladého Německa do té míry, že jejich almanahy a časopisy, »Lada Nióla« a »Máj«, »Obrazy života« a »Rodinná kronika«, jsou doslova mladoněmecké orgány česky psané. Jako emancipační hnutí myšlenkové znamenalo mladoněmectví pro literární pokolení pades~týéh a šede •. sátých let velmi mnoho; byl to právě Neruda, jenž jeho obro,siným tendencím statečně a úspěšně prosekal cestu v Cechách. Snažil se kosmopoliticky rozšířiti látkový okruh; obhájil řešení dobových problémů v li. teratuře, zavedl podrobné studium nejvšednějšího ži •vota na základě živých dokumentů; vybojoval pro. letáři domácí právo v básni, v novele, v románové studii; prohlásil naprostou volnost slova a výrazu při rozboru mravních otázek a při líčení každé skuteč 24