předlohou otisku ve večerních Národních Listech od února do května 1932, pořízeného]. O. Novotným. Ale Viktor Dyk sám nepovažoval toto znění za definitivní: poznamenal si na okraji stran návrhy pro změny a doplňky a počátkem roku 1931 podle nich upravil prvních pět kapitol díla; na tomto textu, který náleží k posledním slovesným pracím Dykovým, zakládá se začátek našeho vydání, jež pak pokračuje shodně se zněním z r. 1926. Jak složité, jak tragické jsou osudy tohoto Děs U z p ráz dna, který v české tvorbě románové náleží beze sporu ke zlomkům nejmohutnějším! Když jej mladistvý básník, vězící namnoze ještě v zajetí dekadence, po prvé osnová, inspiruje ho osobní děs z prázdna jako výraz nedůvěry v život, ba, nihilismu. Když se k němu po létech vrací jako vyzrálý muž, proniknutý veřejným posláním, chce zpodobiti děs z prázdna, který přepadá jeho milovaný a .zkoušený národ, řešící si otázku bytí či nebytí. Chvátá s dilem, starosti politické ho vyrušují z práce, jíž si nechce nikterak usnadniti. Ale cosi silného a podvědomého ho nutí neodolatelně, aby dokončil svou osudovou skladbu. Zda to není právě hlas děsu z prázdna, který ho nabádá přispíšiti si, než se rozevře ona hluchá a němá prázdnota, v níž všecko mrzne a kamení, prázdnota při voděná devátou vlnou, prázdnota smrti? Tento děs porazil a pohltil Viktora Dyka předčasně, dříve než mohl dovršiti svou ústřední stavbu románovou. Tato zvláštní tragika Děs u z p ráz dna spolu s přísnou vážností, kterou básník vložil do celé skladby, zavazuje čtenáře, aby přistupoval zbožně k poslednímu románovému dUu Viktora Dyka. ARNE NOVÁK