kladného a pozemského positivismu, jaký vane vší tvorbou Karla Legra a jeho generace. Jestliže ve zbytečném, ač graciosně střiženém závěru, kde se Amálčino noční dobrodružství vykukhije jako pouhý sen a to ne pod zídkou hřbitovní, nýbrž v sedničce dívčině, vystrkuje tento positivismus příliš okatě své růžky, musíme to považovati celkem za slohovou poruchu a kaz balady. Ale Karel Leger jako by se hned sám v zápětí opravoval: živelná intonace taneční a hudební se zase ozve, táž intonace, která jako podvědomá vlna ovládala celou skladbu, hrála jejími daktyly a nepravidelně raženými rýmy, lísajíc se a vábíc. Právě pro tuto hudební intonaci a pro osudově démonický prvek našel v "Baladě o mrtvém ševci a mladé tanečnici" brzy po jejím vydání již před třiceti lety upřímnou zálibu hluboký znalec básnických tajemství, Otakar Theer, jinak celkem lhostejný k Legrovu dílu slovesnému. ARNE NOVÁK