Ted' už koluje mezi nimi "Malého historie" a "Lhotský sedlák". - Divno mi bylo, že zde jenom dudáckou notou nejraději zpívají, to je jejich zamilovaná. Přes dudy nic není, a kdyby přišel Strauss s celou bandou, nedostal by ani krejcaru. "D udá k a h o ude k, t o j s o uch I a pc j, t i hrajú, až srdce v těle skáče." Celý půst nosí zde selky bílé zástěry, jejich smutek je bílý kalounek, bílá zástěra; dále ve vesnicích je zase modrý. Jestě před několika lety panoval sem tam obyčej, že musel míti ženich v den svatební k odd a d b ě hřebíčkový kabát jen po kolena dlouhý bez límce, který začasté od praděda zdědil, a k tomu červenou čepičku s kunoul Právě tak jsou vymalováni sedláci na obraze v klášteře, jak cepy a kosami Němce tepou. Jsou to tak zvaní C hod o v é, o nichž jde pověst, až prý opět povstanou, že bude zle. Nevěsta zase musela mít bulku, vrkoče červenými kalouny proplítané a odívku. To prý byl pláštík na způsob burnusu, celý černý, u krku šňůrou sepiatý, uprostřed zad viselo prkénko s půl lokte šířky a délky, též černým suknem potažené a modrými puntiky vyšité. Až k tomu prkénku visely vrkoče. Takovou dívku není už teď ani vidět, ba celý obyčej vychází z pamětC Jen to se praví, že nosil družba před dudákem červený praporec, když šli do kostela. a písně zpívali. "K." ze 16/XII. 1845, Č. 150.