vých a mravních tento český· realistický román nedovedl vytvořiti. Rovněž nebylo mu dáno, aby zachytil tra/{iku jednotlivce, zápasícího s osudem - jest až na podiv, jak trpní a bezvolní jsou jeho příznační hrdinové. Neměl básnické síly, aby svou dobu a její poměry zmonUlnentalisoval a aby z časnosti tak všestranně prozkoumané vybavil rysy věčnosti. Zaryl rýč dosti hluboko do půdy a uměl občas důmyslně vyložiti její složení; vypověděla mu však schopnost rázem, jakmile se mínil zbaviti tíhy zemské a za myšlenkou se povznésti do vyšších oblastí. Sotva překvapí znalce slovesného dění, že právě ti spisovatelé, kteří se při svém vystoupení jevili vrstevníkům jako význační realisté, nenáleží v správnější perspektivě dálky vlastně k tomuto typu. Byla to především skupina /{enrových humoristů, shromážděných kolem l/{náta Herrmanna a kolem jeho orKánu hravé a rozmarné satiry, který si sám napřed vylomil hadí zuby politické i sociální kritiky. Nikoliv přísně mravoličný realismus, nýbrž žertovně neškodné /i/{urkářství bylo doma u hřejícího krbu "Svandy Dudáka" jako kdysi v "Palečku" .Rubšově neb v Bendlových "Rachejtlích" - možnosti, jež Havlíčkův "Šotek" skrýval jak pro /{o/{olovský realismus, tak pro heinovskou satiru, zůstaly v Čechách přes půl století docela nevyužity. Vůdce družiny, I/{ n á t Her r man n, se hlásil vždy s oprávněnou hrdostí za žáka N erudova a od něho přijal oba hlavní podněty drobného povídkářství svých začátků: inspiraci novinářskou a nadšené pražanství. Byl vtipnÝm a rozcitlivělým /euilletonistou, než počal psáti novely; vycvičil se pro své fi/{urkářství v povolání soudního zpravodaje; nejen jeho nedělní kroniky, kratochvilné povídky a ztřeštěné historky, ale především výpravné seriály, které u něho vlastně nahrazují skutečnou formu románovou, dosvědčují, že vznikaly z povinnosti žurnalistické jako týdenní úkoly a se stálým ohledem na vkus a zálibu čtenářstva denního listu. Jako u Nerudy jest jejich předmětem Praha se svými drobnými lidmi a bodrými fi/{urkami, a nejoblíbenější loviště Herrmannovo, Pod 39