K are 1 S che in p f 1 u f{, doprovázející své dukladné a rozvážné letopisy buržoasie pableskem pokrokového optimismu, a o několik stupňu umělecké hodnoty níže románový mravokárce J o s e f L a i c h t e r, jenž stejně obšírně, jako durazně na mnohých stech stranách probral v dějích řídkých a postavami matnými všecky články mravní víry uvědomělého českého pokrok ovce, zakládajícího vzornou rodinu k blahu zdravého a nudného společenského celku. Ale žádnému z těchto mužu nebyla přisuzována taková dobová a sociální dliležitost, jako jejich spisovatelské družce B o žen ě V i k o v é - K u n ě t i c k é, sotva vyměnila za mravoličný a tendenční román dickensovskou drobnomalbu staromódního světa s jeho pitvornými postavičkami a tra/{ikomickými situacemi. Jako M. A. Šimáček zobrazovala i jeho věrná spolupracovnice skoro výhradně měšlanskou společnost, jejíž tradiční řád a mravní zdraví se rozkolísávají; žena ve svých vztazích k muži, k manželství, k rodině prožívá bolestně a osudně tyto otřesy, ke kterým se však nestaví trpně. Její hrdinky, velmi náročné a hlučné, si uvědomují vedle citové stránky i smyslovou složku svých bytostí, volajících po vyžití a neváhají rozbíti dané mravní útvary, brání-li jim na rozletu za osobním štěstím: někdy to jest pouhý výkřik protestu, jindy přímý reformní návrh odvážné paní, která přirozeně zatoužila po úkolu zákonodárkyně. Ale čím přibývalo jejím románum veřejné naléhavosti, tím se z nich ztrácela umělecká intensita srostitého realismu, který býval nejkrásnější výsadou českých spisovatelek. S prvními velkými románovými náběhy M. A. Šimáčka i B. Vikové-Kunětické jsou současné výpravné počátky F ran tiš k a X. S v o bod y, jemuž jest přáno tvořiti v plné síle ještě čtvrtstoletí po tom, co oni jeho druhové nadobro zmlkli; vitalita práce, zdraví, myšlenky vyznačují tohoto plnokrevného syna středočeského venkova. Ač ztrávil většinu svého života v městských zdech, zprvu nad účetní knihou a pak jen nad stránkami rozpracovaného rukopisu, zustal F. X. Svoboda věren přírodě, k níž 44