nismu jakožto principu ozdravného. Čekalo se od něho je· ště mnohem více než vítězství smyslnosti a dojmovosti, než vzrůst vnímavosti pro odstín, polotón, valeur nálady. Proto byla vítána lyrisující próza Viléma Mrštíka i jeho epi~ona Iosefa Merhauta s nadějemi až upřílišenými, proto očekáváno tolik od uměleckého kvasu, jejž do povídky a románu vnášela tvořivá ženská sensibilita Růženy Svobodové a jejích družek, proto pozdravovány jako vítaný dodatek k jeho tvorbě lyrické črty, novely, romány Antonína Sovy. Ale vi/{neta impresionismu nevystihuje úplně tyto spisovatele již proto, že u nich zájem o mravní a sociální složku života nebyl o nic slabší než prvek dojmový; tím méně vyčerpává tato formule slohový karakter české prózy za úrodného údobí uprostřed devadesátých let. Toho důkazem jsou dva zvláště mohutné zjevy právě tohoto úseku, dva básníci v próze nadaní sílou až brutální. dva dočasní žáci a pak zběhové románu na turalistického I. K. Slejhar a K. M. Čapek.Chod. I o s e f K. S 1 e jha r klamal se sám, když svou první, slohově nejčistší knihu označil jako dojmy z přírody a společnosti, jsout v ní trpné dojmy dráždivých smyslů a útlých nervů zastřeny těžkým mrakem, v nějž zhoustly zoufalé výkřiky a vášnivé protesty bouřné citovosti, stále vzněcované ukrutenstvím, zlobou a nespravedlností ve světě lidském, živočišném, ba i rostlinném. Naturalista odhalil Šlejharovi hrůzu hmoty a nemilosrdnost přírod· ních zákonů, na nichž civilisace nemůže ničeho proměniti, ale expresionista proměnil tento děs skutečnosti pří· rodní i morální v divokou visi, prožívanou s horečnými city ekstase etické. Tento expresionistický základ tvorby Slejharovy vyvřel na povrch zvláště, když spisovatel, opustiv uzavřenou formu drobných obrázků přírodních, počal rozpřádati své beztvárné romány, kde proti hymnic· kým oslavám starodávného selství, blažené práce na půdě a v tradicích předků patriarchální rodiny pro pukají divoké kletby, pronášené proti městu, továrně, novodobému manželství a kde se až nestvůrně rozrůstá mystika zla, zavalujícího lidi bezbranné a zbavené všech podpor mrav 47