sil a osudu měnil v studeně vypočítanou hru schemat. I po nich, jako po jejich mistru, zůstane však několik čistých stran vznícené krajinomalby, městské i přírodní, prodšené lidským osudem; u Merhauta jest ovzduší těžší a hustší než u Sokola, který občas dovedl zdobným perem jemné· ho stylisty vykroužiti arabesku zvláště půvabnou. Heslo impresionismu nemělo by býti v českém písemnictví vysloveno, aniž by současně zaznělo jméno A n t oní n a S o v y; neplatí to jenom o lyrice. Časně doprovází jeho básnické krajinomalby, jeho písně i meditace intim· ních nálad, jeho soucitné i vzdorné verše o jednotlivci, společnosti a budoucích řádech sourodá próza, rozvíjející všecky možnosti impresionistického umění a vzestupující od chvatného dojmového záznamu přes novelu úsporné stavby až k rozsáhlému společenskému románu s dějinně politickým pozadím. Některé stránky těchto rozlehlejších prací Sovových mají význam dušezpytně i sociálně dokumentární, tak pohledy do zápasů studentské bohémy o Prahu a chléb, tak pronikavé studie o krisi manželství v měštanstvu na rozhraní století nebo románové letopisy z válečného tažení malých zemědělců proti urozeným statkářům jihočeským. Nikoliv však látkově, n.ýbrž sloho· vě oplodnil Sova českou prózu, našed nervní, křehký, od· stíněný a kmitavý výraz pro nejjemnější záchvěvy v přírodě i v citlivosti moderního člověka, což jako u pravého impresionisty jsou dvě částky téže podstaty. Nikdo před ním, ale mnozí v jeho stopách dovedli vystihnouti s podobnou su~estivností slovníka, epiteta, větné skladby hru světla a stínu v krajině i na ulici, barevný odstín a slunečné kmitání v travinách, korunách stromů i v ovzduší, ale také mlhu spleenu v mysli zrazeného samotáře, jiskřivý vír zlobného rozmaru ve vrtošivém ženském srdci a studený pruh resif{novaného jasu v duši muže, který zúčtoval s ilusemi, s nadějemi, se životem. Stejně jako lyrické prvotiny A. Sovy, čtou se i začátky výpravné prózy Růž e n y S v o bod o v é ve "Světozoru", středisku občanského realismu českého; záhy přecházejí oba význační impresionisté do slovesných or~ánů 52