starodávných malířů iniciál, hned vzdušně lehounký nachází v nejrůznějších kulturách, proniknutých za silného citového vznícení, symboly a podobenství pro svůj černý nihilismus, který s mukami, ale i s důmyslem odha· luje prázdnotu všech přeludů a zdání. Jim se ve svých lepších číslech přiblížili jejich mladší vrstevníci Eman u e f L e š e hra d a J o s e f Mill d ft e r, u nichž kázeň slohová znamenala vykoupení z planého a bezbarvého psychismu, přejímaného z chabnoucích rukou úpad. kových naturalistů čirého duševna. Spolupůsobil při tomto zmohutnění samoúčelné stylisace rázu namnoze dekorativního současný vznik a rozvoj essaye, dostavivší se zároveň s obrodou slovesné kritiky a s její přeměnou z druhu buď filosoficky vědeckého neb jenom novinářského na výtvor skutečně umělecký. Essayista rozvíjí ne toliko myšlenku, ale i obrazově slohový výraz pro ni; hledá pro karakterisovaný neb roze· bíraný zjev vedle analol{ií též příměr metaforický; do· dává svým pokusům o mnohos-tranné osvětlení rád dů· razu působivými prostředky řečnickými a zdobnosti lí· bivou i slohově propracovanou arabeskou. Dva z literárních kritiků a essayistů, kteří pronikavě zasáhli do přerodu českého písemnictví v letech devadesátých, okusili se s různým zdarem i v próze výpravné, ověřujíce však jen částečně své teorie i analytické soudy. Vychovatelsky založený popularisátor pokrokových tendencí v písemnictví i ve společnosti, F. V. Kr e j č í, rozvážný i horlivý hlasatel zdravého životního středo· cestí, projevil i ve svých románech spíše novinářskou a pedal{ol{ickou rozšafnost, zaujatou o dobové otázky, než myslitelské a básnické posvěcení a spokojil se při tom formou realismu značně konvenčního, který leží vývojově před zásadami jeho vlastní činnosti kritické. F. X. Š a Id u nutí nestárnoucí vášeň pro experiment, aby své mo· hutné životní dílo uměleckého a kulturního kritika, jenž mnohonásobně zasáhl také do osudů české výpravné prózy, doprovázel básnickou tvorbou v různých slovesných druzích; po knize povídkových analys povah i osudů 66