tů umění a zločinu, absurdních milenců a trpných dobrodruhů fantasie, vystačila leda pro přípravné stadium, za něhož K are I K a m í n e k psal bez děje, bez dia· lOKU, bez povahokresby své povídkové studie o nemocných, úpadkových a odumírajících mátohách, kdy L u i· s a Z i k o v á nervně a pravdivě zaznamenávala fysio· lo{{ické a citové krise poraněného a roztouženého žen· ství, kdy subtilní lyrik K are I H I a v á č e k hledal i v básních prózou výraz pro soumrak v duši umělecky překultivované. Hlavní teoretik i výpravný prosaik této skupiny, Ji ř í K a r á s e k zeL v o v i c, s počátku nejdůslednější vy· znavač krajního psychického naturalismu, postoupil však dále: záhy determinoval své paradoxní hrdiny jako pozd. ní a zároveň vyhraněné představitele národní duše KO' tické a pak barokní; s důmyslem v nich dovedl promít· nouti bytosti trvale poplatné {{eniu loci a tím pokračoval v úsilí o pražský román; jsa v podstatě spíše duchem epi· gonským než tvůrčím, opíral se čím dále tím častěji o tra· diční vzory a to nejen v lef{endárnich obnovených obra· zech, ale i v ma{{ických románech o svůdnických a ob· myslných dobrodruzích zrůdné rozkoše a rafinovaného zločinu. Provedl v próze paradoxní sloučení fabulistiky romantické a naturalistické analytičnosti; zasnoubil ve svém předrážděném uměleckém vkusu {{O tiku s barokem; smířil ve svých pražských románech oba protinožce, ekstatického Zeyera s positivistickým Arbesem; obnovil zároveň s K. M. Čapkem. Chodem, ale ve zcela odlišném útvaru romaneto a současně s R. Svobodovou uvedl českou prózu na cesty novoromantické. Věrně s ním a za ním, stylistou subtilním a obrazným, postupoval jeho ob· divovatel, kritik M i I o š M art e n, který podobně jako F. X. Salda marně prahl ověřiti své teorie tvorbou postava dějů; až na několik vznícených le{{end a křeh· kých povídek, podal jenom schemata rokující s velkými gesty o vášních, rozkoších a ukrutenstvích a to nadobro bez krve a pravdivosti; kde se předstírá renesanční síla života, dochází leda k barokní křeči úpadkových duší. 68