dně života zívala na pokolení, označené tak vhodně f{enerací impresionistů a ironiků. Z této družiny nenaplnil nikdo pro/{ramu tak rozsáhlého a obtížného, jenž by byl vyžadoval výjimečné spojení smyslovosti s intelektuál· ností, schopnosti dojmové s darem komposičním, lásky k životu s odvahou kritickou; tyto psychické podmínky byly u mladších impresionistů českých rozloučeny. Ale tato významná fáze české prózy, po občanském realismu nejvýznačnější, se stala průchodním stadiem nejednomu ze současných mistrů našeho románu a vyzbrojila ho pro další vývoj, směřující k realismu dušezpytnému, ke společenské analyse, k pochopení životní traf{iky, ale bez střízlivých omylů a těžkopádných nedostatků domácí prózy z období "Světozora". Dva vrstevníci zosobňují český románový impresionismus nejčistěji a zároveň nejdůsledněji, Fr á ň a Š rám e k a K are I S e z i m a. Uniká-li prvnímu pohledu toto jejich těsné příbuzenství literární, způsobuje to okolnost, že u každého z nich jest vyprávěčský karakter doplněn či snad rozložen vlivem druhého hlavního druhu jejich slovesného působení: ve Fráňovi Šrámkovi proniká do epické prózy vždy znovu lyrik, Karel Sezima nezapře v sobě analytického kritika, jemuž české umění epické jest značně zavázáno za své utřídění i zhodnocení. Oba synové maloměstského venkova, usazení však trvale v Praze, nosí s sebou dědictví svých domovů, vděčné opojení přírodou a polodůvěrný, polo ironický poměr k maloměš' ťáctví jako k životnímu typu; oba se vracejí nejčastěji pro inspirační zdroj k dojmům a zážitkům své mladosti, z níž Fr. Šrámka pozdravuje jako ústřední postava rozohněný jinoch v pubertě, vábený pudově hlasem jara a pohlavnosti, K. Sezimu pak mladá žena, poučená hořkou ztrátou milostných a mravních ilusí o ironické hodnotě života. Fráňa Šrámek, mistrovský v náladové povídce a zcela bezstarostný v románové komposici, dospívá zřídka nad formu monografickou a ztroskotává, kde se pokouší o dějové zkřížení několika osudů; vůbec vše, co vyžaduje intelektuálního nákladu, padá mu roztříštěno z ruky. 64