Zato vítězí jeho světelný a nevyčerpatelně obrazový impresionismus všude, kde pokožka, nervy, sm)'sly rea~ují na nezprostředkovaný nával dojmů zevního světa; kde se mladá bytost ve slastné a neodpovědné závrati oddává neodbytnému volání citu, pohlaví, fantasie a dobrodruž· ství; kde se duch rozplývá v živočišnosti a skutečnost v barevných parách rozkošnických obrazů. Toto vše jest pro Karla Sezimu spíše prvkem dekorativně malebným, doplňujícím skladebnou osnovu skutečnosti, rozbírané i rekonstruované s analytickou kritičností a důmyslně přetvářené s povědomím komposičním. Milostné a mravní výhry i prohry jeho odmaskovaných maloměštáků, nemají sice osudového roz pěti ani valného dosahu myšlenkového, ale jsou zato zpravidla pojímány jalw příběhy typické. Umožňují autoru, pracujícímu stále vtip. nou ironií, aby dovodil na svém malosvětě, zasazenim do kmitavého krajinářského rámce, traf{ikomičnost všeho usilování lidského, neodvolatelně zakletého do věčných antinomií přeludu a rozčarování. touhy a vystřízlivění, rozlety za velikostí a otupující všednosti. Ještě větší míra hloubavosti a ještě usilovnější snaha o proniknutí k spo· lečenským zjevům typickým vyznačovala Sezimova věr· ného druha a krajana J o s e I a Mat ě j k u. který rovněž vyšel z románového impresionismu, ale padl na samém začátku cesty. Vynalézavě zkoušel a vážil různé výrazové lormy výpravné, až se odvážně rozběhl k typisačnímu románu. nových vesničanů, zasažených společenským i myšlenkovým přerodem, současně se Sezimou, který na románovém rozboru náboženských sklonů lidové mysli měřil nosnost metody impresionistické. Dva zvláště význační čeští impresionisté zapouštěli kořeny do moravské půdy právě v době, když Josef Mer. haut, který prošel týmž procesem, ustupoval mezi stíny. Pro oba středočeské krajany, výbušného a pružného J i ř í h o M a h e n a i těžkého a temného Rud o II a Tě s noh I í d k n, znamenalo toto samovolné přesazení do brněnského prostředí v životě i v literatuře kus zá. chrany před bohémskou nekáznía náladovou roztěkano561 15