stí. Výpravná próza se střídá u Jiřího Mahena s lyrikou a feuilletonem, divadlem a pamfletem a má formy co nej. rozmanitější, vždy však pro sycené dojmovostí a subjek· tivitou. Z nich nejsypčejší se u tohoto vtipného impro. visátora, jenž přímo okázale pohrdá komposicí, jeví ro· mán zaznamenávající výboje jinošské a životní experi. menty a to spíše deníkově než tvárně. Nejčistší formu a nejsvěžejší dech mají Mahenovy prudce názorové a spolu bezprostředně dojmové obrázky z přírody, nad jejichž vodami a háji v plných proudech teče slunce II jiskří vtip pozorovatele stále zúčastněného. Stanuv v nich vývojově mezi spolehlivým realismem R. E. Jamota a Vrbovým úsi· lím vniknouti přímo mytotvorně do dílny tvořivých živlů, impresionista Mahen ukázal cestu následovníkům, z nichž sedlák a myslivec bystrého oka a rozmarného postřehu Jar o s 1 a v Ma r cha jest nejvýznačnější. Od Mahenových radostných zásnub přírody na míle jest vzdálen zoufalý a sebepřehlušující útěk Rudolfa Těsnohlídka do její samoty, vpíjené všemi póry dráždivé pokožky a prožívané všemi smysly rozvrácené bytosti, které se přes ramena nepřestává dívati smrt a zkáza. Tak by tento subtilní básník zapomenul rád na sebe ve vtipně zosnovaném zví· řecím eposu, tak ve zrůdné utopii o budoucnosti spíše trapné než žádoucí, tak v úmyslně banalisujících leto· pisech brněnské periferie, zabydlené výhradně lidičkami směšnými a ubohými; jakoby mimochodem rostou Těsnohlídkovi pod rukama zárodky brněnského romá:;o.,u, pojatého nadobro jinak, než u obou problematiků, sensualisty Merhauta a dialektika Sokola. Mahen a Těsnohlídek žili po léta v témže ovzduší jako jejich starší vrstevník J o· s e/ U her, velmi osobitý impresionista hutné povídkové formy. Bosácký původ a trvalá choroba osudně zaostřily jeho vnímavost pro lidskou bídu, vypěstily v něm křehký soucit se vším utrpením, ale také zbystřily mu smysly pro dojmové dary prchavé krásy, jíž neuzří více; tento typický Keuz brněnského obvodu, nedozpíval a nedožil svou mstivou a nyvou kantilénu, mnoho slibující. Z pokolení impresionistického nerazil si v próze žádný 66-