člen cestu tak samostatnou jako V i k t o r D y k. Sdílel se se svými druhý o schopnost intensivně prožívat, do nej. jemnějších odstínů analysovat a subtilně zaznamenávat kmity dojmů a nálad, myšlenek a nápadů, smyslových vzplanutí a citových depresí, ale ježto byl založením da· leko spíše ironikem, než impresionistou, neoddával se nikdy trpně těmto vzruchům, nýbrž snažil se vždycky stanouti nad nimi kriticky. Nepřístupen zrakovému roz· košnickému opojení, podřizoval vždy barvu linii a styli· soval si krajinu podle svých vnitřních zákonů; ostatně městská ulice se svými chodci a náměstí s vlnícím se zá· stupem zajímaly aklimatisovaného Pražana neméně nežli příroda, z které dítě Polabí vkusu zřejmě severského milovalo hory, jehličnaté lesy, bystřiny kamenitého ko· ryta. Jeho vlastní pozornost se však soustředila k člověku a to nikoliv jako k pudovému a smyslovému živočichu, nýbrž hlavně k bytosti mravní a sociální, přímo paradox· ně se tento málomluvný samotář a zapřisáhlý individualista zabýval nejvášnivěji jednotlivcovými vztahy k obci, k národu, ke společnosti, takže od mladosti, kdy jeho síly stačily leda na časové kroniky, postavil do středu svého výpravného úsilí politický román se širokým dějinným pozadím. Tu se nemínil spokojiti zajímavými případy do· bové psycholo{{ie, nýbrž snažil se často metodou dialektickou konfrontovati obecné typy mravně závažné, které nejen analysoval, ale i soudil- byli Viktor Dyk důsled· ným a přísným etikem, třebaže vyšel z literární družiny mravně indiferentní a ačkoliv v mladosti sám krutě pronásledoval morální fanatismus českých realistů. Na cestě od cyklických kronik studentského hnutí pokrokového k velkému historickému románu o politickém zápase ná· roda s Vídní v druhé polovici XIX. století Dykova próza učinila několik zastávek, vesměs významných pro vývoj českého umění výpravného a vesměs je odvádějících od metody smyslového impresionismu. Ve zhuštěných povíd. kách o krisích i tra{{ediích lásky a manželství naprosté potlačení jakéhokoliv živlu malebného a dekorativního, krajní stručnost a střídmost slova, stále stupňovaný sklon 67