jindy okultní pavědou, ale podléhající vždy kázni speku. lativního mozku, nutí ho stále, aby zosnoval dějové i psy· cholof{ické experimenty, v nichž pranic nesejde na do· brém neb mí:Jtním určení nositelů a všecko naopak záleží na obecném procesu. Takto obnovil tento důslednÝ biolo· f{ický i společenský determinista ve svých čelných pracích arbesovskou formu romaneta, připomenutou mlad· ším druhům K. M. Capkem a rozl,itou o něco později k netušenému rozkvětu v utopiích Karla Capka. který se však právě v ní 1Jokusil dovoditi. že determini.~m1lS ne· dovede vyhověti duchOVÝm potřebám současného lidství. Samoúčelná erotičnost kořenů převahou smyslovÝch a zd,iraznění v podstatě fysiolo!!ického, z níž těsně před válkou vyšli F ran t i Jek K h o I a F ran t i Jek Lan f{ e r, byla také důsledkem biolo/1:ického fatalismu a determini.~tickpho nazírání. Avšak oba .mi.~ovatelé. celVm založením dů.~lední umělci s jemnou chápavostí vÝtvar· nou a kře,.,kÝm smYlllem lJro Vyprál.1ěř.~kou 1,irtu.ositu, mmesli toho nijak těžce, tím méně tra/1:icky, leda že za· lili své kvetoucí p01Jídky lehkou mlhou citové zádumčivMti nad marnolltí milostnÝch her a prchavMtí pohlmmí rozkoše. které dndál1ali nového od.~tínu odlt.~evnělou kul· turou. Ač povídkové zkratky Františka Khol" uměly .~no· rÝm tvarem .~evříti iak měnivÝ povrch frivolního velko· města, strojícího stále nové 11odoby rozkoše a znl'rhucení. tak vzdušnou svobodu venkova, kde se srdce léčí z mi· lostnÝch přeludů a sílí pro jiné. přece přilnul nadevše k iižní renesanci. A to nejenom látkově. U povídkářů vlaš. ského rinascimenta, odkud kdysi Zeyer čerpal látky, ni· koliv však 110dněty formální. nalezl, zčásti na upozorně· ní teoretiků německÝch, Fr. Khol - a s ním řada pro· saiků o pokolení mladších - typický útvar vyprávěčský, dobře přiléhající jeho vlastnímu naturelu a zár01Jeň zna· čící VÝchodisko z krise výpravného umění poimpresionis· tického: novelu rozsahem stručnou. v podání hutnou a prostou, přísně soustředěnou k základnímu motivu a to nevšednímu a přece typickému; ani popis a rozbor pro· 'tředí, ani problematika mravní a společenská, ani duše. 77