a K a r lem P o I á č k e m, se skromně spokojoval s běžnými požadavky přízemní zábavnosti ve stavovském ohraničení. Dva spisovatelé, doposud se hledající, přijímají z /{rotesky vážné a plodné podněty tvůrčí: jednomu se zjevuje jako věrná průvodkyně na křivolaké pouti realitou, druhému řídí snv a hořečné vidiny, zkreslujíc v nich obraz světa, prožitého v blízkosti smrti a rozkladu za světové války. Jsou to Benjamin Klička a Jan Weiss. B e n jam i n K lič k a jest neúnavný experimentator, který si v duchu svého pokolení neprominul ani román sociálního převratu, umíštěný do unanimistické jednoty malého města ani /{enerační trilo/{ii s válečnou šta/áží, ale síly své imaI{inace, pronikavost své psycholo/{ie a zvláště svůj zjitřený smysl pro tra/{ikomičnost lidského panoptika prokázal jinde. Vyzývavá exotičnost, obludnost lysické neb duševní stvůry, strašidelnost perversity jsou mu vítanou záminkou, aby se zahloubával do skrytých záhybů člověčenství a to s účastí nevšední; někdy zůstává jenom napínavým patol{rafem, občas se však stává básníkem těchto zapomenutých neb proklatých oblastí, básníkem, jehož obraz má doposud barokní násilnost. Ať Jan W e i s s se inspiruje hrůzami války, ať buduje nestvůrnou utopii, ať zcela nově přetváří kriminální látku, vždycky vodí svou ima{{inaci bludišti {{rotesky a bizarerie, ale nevzdává se nikdy kontroly psycholo{{ické a ideové, takže jeho povídky a romány při zimničně fantastické náplni mají pevnou osnovu, propracovanou stavbu, domyšlený detail. Jejich hrůza a pitvornost, navoděné nejúčinnějšími prostředky slohové su/{esce, jsou výsledkem rozmyslu a kombinace umělce, který stojí nad různotvárnou životní látkou, prošlou osobní zkušeností a slovesným výběrem. Nestojí nad ní však necitelně a mrazivě, nýbrž velice disk retně, bez citových neb protestních výbuchů expresionistických, dává najevo svou ironicky zastřenou účast se svými většinou trpnými a trpícími hrdiny, které tlačí můra snu, choroby, zvrácenosti, zločinu - podobně jako u Horsta bylo by 91