také u Weisse lze mluviti o pozdních názvucích šlejharovských. V edle Jana Weisse může mezi mladými prosaiky nárok na jméno psycholof{a zvláště dbalého a vynalézavého činiti především E f{ o n H o s t o V s k ý, přímo mono/{rafický analytik židovské duše. Námětem tu nestojí osamoceně, neboi již před bodrým Voj t ě che mRa k o u sem, rozmarným fi/{urkářem venkovské diaspory židovské, se Em. Bozděch pokoušel se zdarem o rozbor židovského typu, jímž se pak empiricky zabývali Leda, Gellner a Poláček, intuitivně zvláště K. M. Čapek.Chod, B. Benešová a E. Vachek. E/{on H ostovský studuje především I{hetto v duši, vědomí cizoty a neslučivosti v mravním přesvědčení svých souvěrců, věčnou problematičnost židovstva; současně s ním se nad týmiž otázkami zamyslili také A I f r é d Fu c h s a Fr a nt i šek G o t t I i e b, onen konvertit a asimilant, tento sionistický mystik ra~y. H ostovský se však jenom nezamyslil, nýbrž promítl své tra/{icky bolestné poznání typy a příběhy, v nichž se osobní prožití stále prozrazuje vášnivou sympatií autorovou. Z mladistvé družiny básnické, která se posléze postavila proti poválečnému expresionismu a sociálně-revoluční tendenci, proti patetické citovosti a utopickým přeludům budoucího světa, proti populismu a unanimismu - vesměs to hodnotám, které sama zprvu fanaticky zastávala, zůstali v umění výpravném mnozí vyznavači při experimentech, jimž chybí vnitřn.í nutnost pokračování; tak ] a r o s I a v S e i f e r t, A d o I f H o f f m e i s t e r neb K are I S c h u I z. Ale dva mohou již dnes poukázati na díla skutečné orf{anické síly a vnitřní nutnosti, která obohatila možnosti a vývoje české prózy a to nejenom prováděním slovesných zásad, spojených s mnohojazyčným heslem surrealismu, nýbrž i enerl{ickým sestupem k prakořenům epiky. Vedle romanopisce Vladislava Vančury jest to povídkář Vladimír Ra/fel; radikálně protiepický Vítězslav Nezval, i v románě krajní zástupce ly 92