stavám mluviti ne jejich vlastním, nýbrž svým jazykem. S vyzývavostí, která nebyla postřehnuta, paroduje přímo kriminální román, jeho vrstevníkům tak drahý, a obrací se zády k pátrání po mravním úsvitu v duších viníků, až rozvije celé své umění epiky jen a jen dějové, nesené obecnými typy ve zbujnickém románu, rozvíjejícím svou hustou fabulistickou splet nejen mimo historický čas a konkrétní místo, ale především mimo dobro a zlo v renesančně tvrdém a chlapském kultu neuhasitelného života. Takto v době, kdy poetismus se vynasnažil vrátiti lyriku jejímu prapůvodu, byla obnovena v románě - a stejnou měrou i v skvělých novelách Vančurových - epika ve své podobě nejzákladnější, ač dosti úzké a nenáročné. O cosi podobného se pokoušel s novelou jiný surrealista český, V 1 a d i mír Ra f f e 1, aniž doposud vytvořil děl tak orf{anicky samozřejmých, aby nenesla stop záměr· ného, ano, namáhavého experimentování. V něm došly obnovy před válečné již snahy o čistou novelu dějovou a typickou, jakou znala období klasická; podobně jako u Karla Čapka jest u něho obraznost básnická namnoze inspirována vědecky, takže vznikají v jeho drobničkých romanetech naukové a technické utopie; umělecký živel, projevující se zvláště smyslovým okouzlením, tělesnou a živočišnou ženskostí, jest stále držen na otěžích mužskou intelif{encí, střízlivě kombinující, chladně počítající, me· chanicky vykládající. Cvaha, rozum, důmysl ubil v těchto tělových povídkách bez duše plnost života a nevypočitatelnost osudu. Ostatní surrealističtí povídkáři čeští, z nichž K are I K o n rád a Jar o s 1 a v Jan P a u I í k podali leda ukázky, Vít ě z s I a v Ne z val však náročné letopisy románového rozsahu, vypověděli naopak rozumu boj, volajíce proti němu do zbraně instinkty, asociace, volné tlumy vzpomínkové a především jistotu bezprostředních vjemů smyslových, doprovázených bezděčným citovým vzruchem. Proti Vančurovu důslednému propracování zá· kladních prvků výpravných dochází se tu zcela současně k naprostému zlyričtění románu, který se u Nezvala mění 94