drama Ibsenovo, hudbu Wagnerovu především oblíbila; všecky otázky evropské vzdělanosti a evropského svědomí se křížily v hlavě a v srdci útlé a neúnavné paní, která vedla velkou rodinu a domácnost; řídila čtrnáctidenní časopis a stála v čele činného ženského sdružení; cestovala v cizině a stále se, vždy lépe vyzbrojena, vracela za studiemi do milovaných Čech východních. Těžká ztráta mateřského srdce, která pohříchu neměla zůstati jedinou, otřásla ženou a spisovatelkou až do kořenů; původně mínila odložiti pero navždy a drahým mrtvým sloužiti kajícným mlčením. Přímým výrazem zoufalé bolesti, která se občas stupňovala až v popírání mravního řádu a božské vůle ve vesmíru, jsou pololyrické prosy, užívající forem legendy, báchorky, alegorie a psané slohem hudebně členitým a vášnivě vzrušeným, z nichž během let narostly sbírky "Rosné perly" (1907), "S kamenité stezky" (1908) a "Výkřiky a vzdechy" (1911); podávají skvělý důkaz, že všecko odborné studium, vedoucí k odosobnění, nedovedlo v Teréze Novákové přehlušiti vášnivou subjektivistku a že básnířka citově v ní mohutněla souběžně s epickou osnovatelkou hromadných dějů a osudů. . Velké skladby z duchového života východočeského lidu, jejichž řadu r. 1904 zahájil "Jan Jílek", jsou neseny dvojí silou myšlenkovou: přesvědčením, že velká hnutí, vytvářející národní dějiny, probíhají také lidovou myslí, a názorem, že se i v 0sudech venkovanů obráží typická tragika lidství, kterou si vzdělanci bolestně uvědomujI. První z těchto myšlenek jest blízká zásadě filosoficko dějinné, že historie jest vlastně dílem hromadným a že velké osobnosti jsou spíše jenom mluvčími kolektivních sil; na ní vybudoval Tolstoj svou "Vojnu a mír", a také Jiráskovo pojetí se na ní zakládá, i pokud jde o hnutí husitské, Jednotu bratrskou, náboženské proudění evangelické za protireformace, i pokud běží o národní obrozenI. Teréza Nováková doložila tuto idei v ".Janu Jílkovi" (1904) na reformačním ději české emig-race a bratrství doma pronásledovaného v století XVII!., ale hlavní její zásluhou jest, že domyslila to i pro kulturní události věku XIX. V románě sedláka z Poličska "Na Librově gruntě" (1907) dovodila, jak převrat roku 1848 a zrušení selského poddanství zasáhly pronikavě do osudu sedláků v nejvýchodnějších Čechách; v životní kronice kněze buditele "Drašar" (1914) nakreslila uprostřed osvícených i zatemnělých horalů na nejvýchodnějším Poličsku vynikajícího, ale ztroskotávajícího jednotlivce, jehož životní sny rozptýleny byly těžkými poměry za nastalé reakce; v nejrozsáhlejším a nejsložitějším svém díle, hromadném románě "Děti čistého živého" (1909), 9