k panství města Litomyšle, "páni v meste" jest litomyšlské městské panstvo, kdežto směrem k Proseči počínalo se zámecké panstvo novohtadské) se zde T. Nováková zmiňuje již také o vztazích a rozdílech náboženských, z nichž později vytěžila tolik motivů románových, jmenovitě i o poměru evangelického (helvetského) a katolického obyvatelstva; pouti na Chlumek, jesuity založený poutnický chrám marianský se vracejí jako významný motiv v románu o Jmm Šmatlánovi. 'T oulovcova kaple a maštale, středověký rytíř Vavřinec Toulovec ze Třemošné, kdysi loupeživý, pak kající zakladatel špitálu litomyšlského, jest osoba historická, kterou opředly četné pověsti, poutající se hlavně k mohutným skalním pískovcovým útvarům v lesích poblíže Budislavě. Na statku Mřeňově. Výňatek z románu Jan Jílek (psaného r. 1895-1896, časopisecky vydaného r. 1898 a knižně 1904); jest to II. kapitola románu. Neuvědomělý synek pronásledovaného vyznavače víry českobratrské, prochází nejprve nevěreckou prostopášností, k níž ho svede jeho mistr, pak protireforma~ní bigotností katolickou; nyní v rodině znamenitého sedláka českobratrského jest probuzen k náboženství svých otců, aby za ně přinášel oběti a stal se jeho nadšeným hlasatelem jako emigrant i misionář. Děj položen do XVIII. věku, hlavně do katolicky přísné vlády císaře Karla VI., jenž nekatolíky pronásledoval. První kapitoly románu umístila spisovatelka do rodného kraje Jílkova na rozhraní okresu litomyšlského a poličského; obě nejvýznamnější dějiště, Lubná, kde se .Jan Jílek narodil a Široký Důl, leží hluboko v lesích a náleží k okresu i panství litomyšlskému, stejně vesnice Střítež a Sebranice; Oldříš, Telecí jsou již na Poličsku. Opět si T. Nováková všímá pozorně poměrů poddanských i rozdílů jednotlivých panství, které se jeví též krojem a nářečím; obé bylo právě v těchto končinách mnohem trvaleji uchováno než v části Litomyšlska, otvírající se do roviny (lid ji nazývá "Čechami"); ke karakteristice nářečí, jež zde důsledně provedeno, viz poznámku k stati předešlé. MřeMtv statek kreslen věrně podle Silova statku v Širokém Dole, který svou starodávnou podobu zachoval do konce XIX. století; T. Nováková jej popsala předtím v črtě Po stopách mysli lidové (1894, dnes v knize S poutnickou holí a brašnou 1930). Hůry, údolí mezi Lubnou a Poříčím na Litomyšlsku, podivuhodné krajinnou krásou divokého lesního zákoutí; T. Nováková sem umístila několik výjevů Jana Jílka a Pohádku podzimní (dnes v knize Moderní pohádky). "Machometán" Marel, opovržlivé označení pro nevěrce neb materialisty mezi lidem. Světy, samota při Svratce na Poličsku, na moravském pomezí, známá výjevy z pronásledování bratrského. Klejch, Litochleb, známí evangeličtí mIsionáři a kolportéři bratrských knih v stol. XVIII., oba původu východočeského. Jiří Šmatlán se stává socialistou. Román Jiří Šmatlán byl napsán v 1. 1898 a 1899, po prvé otištěn v Květech r. 1900 a knižně vydán r. 1906. Jest to psychologický obraz náboženského vývoje chudého tkalce z Poličska, kterého vnitřní neklid a touha po "vopraudouskej praudě" vede z bigotního katolictví do různých útvarů církevního i mimocírkevního evangelictví a konečně. do dělnického hnutí socialistického; toto jest líčeno ve svých začátcích na prahu let 90, kterak vniká z továrních středisk na venkov mezi nábožensky uvědomčlé chalupníky a zapouští mezi nimi kořeny, hovějíc neklidnému duchu lidovému, stále dychtivému zrněn a reforem. Vedle vzácné ceny psychologické jest román, vynikající i dějovou soustředěností, důležitým obrazem duchových proudů ve východních Čechách 122