ARNE NOVAl\: tiše sténalo Macharovo tušení dohrané úlohv, blížícího J.se stáří, marnosti vyžité existence? [A' tentokráte pranic z toho všeho (až snad dvě, tři umělecké samomluvy v "Pohanských plamenech"): v nehybné objektivitě nabízí se nám pouhá serie motivlt vykořistěných chladně a lhostejně z minulosti. Machar rozhodl se pro cíl naprosto protilehlý jeho starší, krvavě osobní poetice vlastní, zvolil cestu právě opačnou onomu výbojnému postupu krajního subjektivisty, vzal za vděk dávno překonanou methodou historických evokací. Chce s přísnou věcností referovati epicky dle pramenll o minulosti. Touží býti jen výpravným vyvolavačem mrtvých dějů, charakteristickým křísitelem dávných stínli, nezúčastněným reportérem o výjevech předešlých věků. Skutečně ničím více? Buďme spravedlivi a úplní: Machar, stav se z dramatického ideologa dekoračním realistou, snaží se stůj co stůj oblíti svoje děje dobovou náladou, ponořiti své postavy do kulturně historického osvětleni, zakrýti nedostatek dynamického živlu účinnou meiningovštinou neb reinhardtovštinou v epickém slohu. Znalci nebude se zdáti pouhou náhodou, že se tolik přiklání v interpretaci výtvarného umění k Richardu Mutherovi, tak dekoračnímu, tak výmluvnému, tak nedramatickému dějepisci. Nuže, jak uskutečnil Machar v posledních svých třech knihách tento dost skromný a docela mechanický program historické epiky v těžce řezaném rámci kultu.rně dekoračním? Zdá se mi, že nevalně. IV. Machar nésh.l:Iuječtenáře nikde do dramatického napětí děje. NeoondlžL1je hybné sílyhistoricského vývoje nikdy v jejich nejkrajNějším rozvlnění.