MU2:0Vť A OSUDY. 175 sám se hroutí, ježto v hodině choroby a stáří se svým positivismem nevystačuje. "Obyčejnou historii" možno nazvati geniální kritikou romantismu, ovšem nikoliv romantismu jako literární školy, nýbrž jakožto životního směru; tím pokračuje Oončarov v díle započatém Puškinem a Lermontovem, kteří soudili a odsoudili romantiku v Oněginovi a v Pečorinu. V "Oblomovu" postupuje Gončarov ještě dále - pojímá a· soudí romantiku jako chorobný zjev sociální a ukazuje k "oblomovštině" jako k národní chorobě duše ruské. Pronikavý kritik Dobroljubov vyložil skvěle, jak správná a důsažná jest tato básníkova diagnosa, a jak osudem Ruska jest hypertrofie ušlechtilého, ale malomocného citu na úkor činorodé vůle a podnikavého rozumu, jak celá velká a blahoslavená říše carská, podobna Ilji Iljičovi Oblomovu dřepí v ošunťělém starém chalátě na pohodlné, ale zpuchřelé pohovce, nemohouc dosáhnouti Olgy, která jest ideálem svobodného rozvoje, duševního rllstu, moderní krásy - román povznáší se od typické psychologie až k symbolické výši·. Technika "Obyčejné historie" jest vyso.ce zdokonalena; děj, opět založený na psychologickém kontrastu, jest zjednodušen; vše podružné vymýceno; velká postava ženská, kouzelná Olga Iljinská, provedena až do nejjemnějších detailů; příznačně gončarovské figury příživníků a sluhů pracovány s reliefností ještě. vypouklejší; obraz venkova v pozadí, vznášející se jako slastný sen, má teplejší barvy, vonnějši náladu, homeričtější kouzlo. V jedné věci dlužno však přece dáti přednost "Obyčejné historii" - v provedeni kontrastní figury. V positivistovi Petru Ivaniči Adujevu, kde jako by vytušil své mužné názory, nakreslil Oončarov živou, rušnou, ba tragickou postavu, která má osud neméně zajímavý než idealistický synovec, a které konečně přece ukáže