MlJI'OVf' A OSUDY. 271 živel cizorodý, úplně odlišný, jest to Ita1ie - neboť bez vlašských vlivů naprosto nelze vysvětliti výtvarné osobnosti Martina Schaffnera. Ulm sám neposkytuje pohříchu příležitosti podrobně sledovati dějinný rozvoj jeho malířství; několik fragmentárních obrazů Zeitblomových a Strigelových visí v rLizných polotmavých jizbách musea, několik zajímavých děl Schaffnerových viděti jest v chrámě, ale to vše jest pouze kusá představa o této škole spíše energické než vybrané. V mnichovské Pinakothece potkává jí týž osud jako v dějínách umění vůbec; Schaffnerovy nejkrásnější čtyři obrazy z Weddenhausské prelatury má divák zrovpa za zády, když stojí vzrušen před Di.irerovými "Ctyřmi temperamenty"; Zeitblomovy dřevěné desky jsou rozvěšeny mezi pracemi staršího Holbeina a unikají proto pozornosti každého návštěvníka; na Strigelovy portrety v pobočních kabinetech zapomene oko pro kouzlo lesa a hor na sousedících s nimi obrázcích Altdorferových, a tak i v dějinách malířstvi pravidelně vytiskuji školy norimberská, augšpurská a řezenská tyto švábské poctivé a vroucí malíře. Štutgartská gallerie předvedla nám již otce školy, Hanse Multschera, předvádí v bohatém výběru, historickém spořádání a vědeckém určení i ostatní; dává jirú svůj nejkrásnější, první sál, v katalogu nejvíce místa a nejvíce poznámek a pyšní se jimi ještě více než svýmí Carpaccii, Bellíními, Tintoretty, Gainsboroughy. Několik švábských monogrammistů zprostředkujících přechod od Multschera k Zeitblomovi lze minouti; ale Zeitblom s 25, dílem ohromnými, obrazy zmocňuje se energicky veškeré pozornosti. Přísný vážný malíř s nápadnou zálibou pro vysloveně mužské fysíognomie maluje hranaté lidi špičatých brad a ošklivého vysedlého nosu ve