30- ARNE NOVÁK: byl Lessingovi radostným osvobozením od únavné a řemeslné nudy, zůstává platným i pro nás: také literární forma kritického díla jest v podstatě experiment, na němž lze sice se ztroskotati, ale také H vyrůsti, omládnouti, sesílitL Za tuto lekci, jaké nám nedá ani Bělinskij, ani Macaulay, ani Taine, můžeme být Lessingovi stále vděčni. 4. A přece: celé to marnotratné bohatství kritických forem, jímž Lessing oslňuje ještě dnes, nebylo než důmyslnou záminkou, aby rozvinul všecky možnosti a vyčerpal veškeré odstíny svého útvaru nejtypičtějšího: polemiky. Kritik Lessing polemisuje vždy a za každou cenu; jsou okamžiky, kdy byste jej mohli pokládati za Dona Quijota polemiky. Nestačí mu naprosto, že útočí na překladatele, bohoslovce, filology a esthetiky své doby; také zpráchnivělí humanisté a dávno odbytí polyhistotové XV I. a XV 11. věku dráždí jej k odporu - u Lessinga se rozumí samo sebou, že k odporu osobnímu. Není naprosto spokojen, zničil-li svou polemikou jednotlivce, obrací se bojovně proti celým národům jako proti Francouzům klassického věku; pronásleduje až k nemilosrdí celé směry a proudy: rokokovou archaeologii, anglickou sentimentálnost, německé bohosloví orthodoxní. Nejde vždycky o důležité věci, o esthetické zásady, o rysy v povaze, o náboženské přesvědčení naopak, nikdo nedovede tak jako Lessing zápasiti JUQt ovov axúi~ ... zda běží o něco jiného, o něco většího v učených a namáhavých "Briete antiquarischen I nhalts"? Náměty a výsledky Lessingovy doživotní polemiky jsou při nejmenším lhostejny; ve většině pří-