Za doby tereziánské, tak bezbarvé a ploché v obec •né své vlídnosti a v občanských svých ctnostech, baroko v Praze se vyžívá. Jakmile od •umřely základní jeho ideje, nemohly se dlouho udržeti ani tvarové prostředky: sloh přestal býti slohem a sklesl na pouhou rutinu. Kde stavělo se barokně, zmi .•zela vznešenost a pádnost, uhýbajíc se elegantní lehkosti: dekorační umělci zaujímali postupně místa tektonických tvůrců, pathos ustupoval rozmaru. Střízlivě bylo přestaveno a obnoveno hradní křídlo, kde kdysi na úsvitu baroka melancholický císař dumávalo srny •slu své podmračné existence. Nevznikají již chrámy, ježto ubývá zbožnosti, paláce, vesměs v drobném rozměru, budují se nikoliv pro vznešené a vůdčí rody šlechtické, nýbrž pro aristokraty mladých erbů a úřednické minulosti. Zvolna nadchází věk rokoka: stil francouzský po slohu vlašském, ženský půvab po mužné opravdovosti, hu •dební řešení po stavitelském idealismu. Jaká hravá a křehká grade vyznačuje důvěrně světské průčelí stra'" hovské knihovny proti sousední těžkopádné a přísně duchovní nádheře opatského chrámu Nanebevzetí Panny Marie - stopadesát let vepsáno jest velmi znatelným písmem do této mezery! Jakým lehounkým a bezstarostným úsměvem vítá arcibiskupská residence chodce, který se právě nasytil kypivého pathosu, jímž rozkazuje pompesní vstup do královského hradu z doby Matyášovy, a který oddal se vyrovnanému ~lidu florentského rinaseimenta, ovládajícího dům Svarcenberský! Hle, trojí svět forem, ideí, citů, vzešedší z té • 38