i časy. Orkus, latinský bfih podsvětí, pak i podsvětí samo. HtlénO'Dé, Rekové. Osman, úřední jméno Turk& podle slavn bho panovníka XIV. století O.;mana I. Arkadie, krajina řeckého Peloponésu. Chrám efeský synekdochicky místo řecký chrám podle proslulého chrámu Diany (Anemidy) v Efesu maloasijském. Minaret. híhlá věž muslimské mdity (svatyně), pak mešita sama Feidias, sl.tvný athenský sochal V. stol. před Kr. Propyleie, prekr,{sné sloupořadí s mramorov.7m schodihěm na athénské Akropoli, vybudované Periklem. Celý obraz Recka pod tureckou porobou, vracející se též u Kollára, připomíná citově vzrušené líčení Byronovo v "Childe Haroldově pouti". Gallové, Francouzi. Titan z Korszky, Napoleon. Obr něvský, car a národ ruský podle říčky Něvy. Zde Marek ve shodě s celou skupinou vlasteneckých romantiků českých projevuje nadšení z vítězství ruského nad revolucí francouzskou a nad Napoleonem a vidí v něm počátkyobrození evropských národ&; při tom jim ušlo, co Napoleon znamenal pro národní hnutí polské i jihosloV'anské. Jest tu nesporný i vliv na nazírání německých "válek za osvobození". Sokrates (469-399 př. Kr.), šlechetný myslitel athénský, jenž svými podněty přetvořil celou řeckou filosofii. Z Temže do Gangesu (Ganges, hlavní řeka Přední Indie) příznačné pojetí světa v duchu mladého imperialismu anglického. Thermopyla nebo Thermopyly, soutěska, místo rroslulé hrdinskou bitvou Sparťanů s králem Leonidou včele proti přesile persk r. 480 pl. Kr. Milota Zdirad Polák. Jungmannova vydatn,{ spolupráce i pHznivý úsudek posunuly na nejplednějU místo básnické školy jungmannovské před vystoupením Kollárovým velkou pof-isně filosofickou skladbu českého vysokého d&stojníka období napoleonskeho Matěje Miloty Zdirada Poláka (1788-1856), probuzeného k českému vlastenectví i básnictví knězem buditelem Josefem Liboslavem Zie~lerem. Polákova "Vznešenost plirozenosti" vyšla po prvé r. 1813 v Hromádkových "Prvotinách pěkných umění", novou podobu, z č,{sti i časoměrn! !at a patrně i upravený název "Vznešenost přírody" jí dal JunF;mann, a v teto revisi vyšla r. 1819 knižně jako "lyrická básei'l v šesti zpěvích" (s provodem I. Nebesa. II. Hory, III. Povětří, IV. Jitro, V. Zně, Bouře, VI. Večer, Noc). Jest to filosoficH popisn,{ boiseň. v jaké si po vzorech starověký'ch liboval klasicismus XVIII. věku, slučuje deistické pojetí a účeloslovný vyklad vesmíru s nově probuzeným d&věrným citem pro přírodu. Polák nazývá svými vzory pfímo AnF;ličana Thomsona (1700-1748), autora proslulých "Počas&". Němce Christopha Martina Wielanda (1733-1813), patrně pro jeho mladistvou skhd!:lu "Die Natur der Dinge" (1752) i Ewalda z Klelst& (1715-1759) pro p&vabnou b.ísei'l "Der Friihling" (1749), věrně se přidržuje jejich deismu a naturalismu, s nimi vyslovuje zanícené nadšení pro přírodu, vzbuzené Alpami i hvězdnatým nebem, stejně však také d~věrným p&vabem vzdělané krajiny dom,{cí. O básnickém umění Polákově se sC'udy rozcMzejí. V d&myslné kritické úvaze knihy "Několik kapitolek z dějin naší poesie" (1898) VYtÝká Jar. Vlček PoUkovi nedostatek plastiky, výrazovou jednotvárnost a únavnost, zápas s básnickým výrazem, ano, i prostÝm slovem, při němž mu nepomohlo ani mnohonásobné plispění Jungmannovo. Naopak Jar. Vrchlickt (v "Nových studiích a podobiznách", str. 9 a 10) přisuzuje "Vznešenosti prírody" velkost koncepce a místy pravého básnického posvěcení a oce/íuje Poláka jako předcMdce Kollárova, "vzdává hold neobyčejnému duchu, který v prvních červ,{ncích ndeho obrozeni měl smysl, vlohu i pero pro poesii v stylu opravdu velikém"; poslední dobou Jan Mukalovský ("Spisovná čeština a jazyková kultura", 1932) 6eře v ochranu Pol'{k&v básnický jazyk, jeho odvHné, ale záměrné neologismy, ieho úsilí o neobyčejnost mluvy, schvalované již Jungmannem. Básnické spisy PoUkovy ;vrdaI 1907 ve 2 sv. ve Svět. knih. Josef Bradáč, jehož vydání se naše výňatky přidrzujf. 126