Strom, ~hrám jeji~h rostlý, míněna lípa, strom prý Slovanum posvátný. Kde jso" národové ti atd. Namnoze ilusivní obraz starodávné a původní vzdělanosti slovanské, zosnovaný z myšlenkových předpokladu Montes~uieuových, Rousseauových a Herderových a z obrazotvorného doplnění kusych a vrátkých zpráv kronikářských; k obrazu tomu, jejž do romantické vědy uvedli někteří historikové poUtí, se přiznávali Jungmann, Safafík, Palacký, kdežto pfísná vědecká kritika Dobrovského jej zavrhovala. Arkona, slavné kdysi město na ostrově Rujaně v Baltském moři s chrámem Svantovítovým. Retra, hlavní město pobaltských' Ratarů. vzalo za své v X. století. Loučí, odlučuií, rozlučují. Krajiny osmanské, turecké v Evropě, na místech kdysi řeckých. koňský ocas na žerdi t. zv. bunčuk, jako znamení islamské vztýčen s práporci tureckými i ve chrámech na př. Božské moudrosti v Cařihradě. Dva světy Indů, Přední i Zadní Indie, ale snad myslil Kollár také výboje nad Indiány americkými. Slušný vlasti dědic, příslu~Ilý. náležitý. Mi/iduch, kníže slovanských Srbu, poražený v IX stole~í Karlem Velkým. Kruk, kníže Ranu a Luticů, podlehl v XII. stol. Němcům. Bojislav, časté jméno knífat pobaltských Slovanů. lak muselo v tom by studené být k národu srdce, zřejmý ohlas z II. zpěvu Byronovy Childe Haroldovy pouti, s níž se Kollárův Předzpěv shoduje nejen v soustrasti s pokořeným Řec1iem, ale i s prudkým odporem proti vJem ujafmovatelům národů. Kojí skNtkem, hněv nebe konejší. I. (I., I, Z r. 1822.) Stvoření "Slávy Dcery". Casově snad první znělka "Slávy dcery", obsahu "komposičního" a zároveň již s allegorisujícím pojetím Míny, jakožto dcery Slavie; mytologický původ její jest snad (viz B. Durdová a Otokar Jiráni v Listech filolog. 1931, str. 444 a 474) ohlasem motivů pohomérského 'eposu Kypria, známého jen z pozdních obsaM. Miliduch v. výklad k Předzpěvu. Zavřela = uzavřela, ustanovila. Lada, slovanská Venuše, bohyně krásy a lisky. Milek = slovanský Amor. 2. (1., 8, z r. 1827.) Rozpor mezi láskou k ženě a Slavii, vyjádřený obdobou z báje o řeckém Heraklovi (lat. Herkulov'i), kterou zaznamenal Xenofon a Cicero. Ochech"le, lichotiv'ě se přitulujíef osoba, Siréna. 3. (I., 12, Z r. 1821.) Vítězství milostné inspirace nad hrdinskými záměry básnictví epického. Bratrů příchod, Cecha a Lecha, z původních sídel slovanských do Cech. Bič boží, Anila, král Hunů, slavný válečník za stěhování národů. Tatry zlaté. Tokaj, synekdochickÝ pro domov slovenský. Monumentální zkratky, v něž Kollár shrnuje hlavní náměty zamýšlené poesie, mají ražbu klasickou. Ale počátek znělky jest pouhá licence básnická; bylo by mylno domnív'ati se, že by byl Kollár kdy měl záměr složiti velkou skladbu epickou. 4. (I., 35. z r. 1828.) Svrchované poznání skrze lásku, láska nade všeck" filosofii. Platon (429-)48 př. Kr.), nejvědí myslitel řecký. Immanuel Kant ([724 -1804), otec nove filosofie německé. Romantická oslava přemocného citu jest i se svým působivým anaforickým výrazem "hodiny jsou" zosnována s rQzumovou přehledností klasickou. Výrazově trpí znělka v obou čtlřvcr~!ch ,.rýmy čistě gramatikálními, planými. prázdnými. jen koncovkovými". k.teré Kollárovi právem vytýkal Vrchlický (Nové studie a podobizny, 1897. str. 29) 5. (I., 70. z r. 1821.) Pravý ideál krásy: básník varuje před jednostranně estetickým ideálem řeckým, připouští oprávněnost nazírání severského, ale především zdůrazňuje krásu mravní: lidskost s božstvím, zosobněnou v jeho Míně. Buá se novým, buá se starosvětským krásy vzorem rad~e kocháte: rozpor modernistického (nový vzor) a antikisujíefho pojetí (starosvětský vzor). Medicejský kámen, Venuše Medicejská, sochařské dílo hellenistické doby (III. stol př. Kr.), chované ve Florencii. Mých znojů učijete, k vinám tera mého řeknete = p0znáte mou námahu, pochopíte nedostatek mého umení, neschopného vysloviti nevyslovitelné. 6. (I., 86, z r. 1821.) Chvála milenčinjch očí. Jedna z nejstarifeh. ještě čistě 130