a vykoupení z těžkého zármutku nadějným napomenutím rodáků ke svornosti. Věcha, věchet, slaměná utěrka. Feákové v Homerově Odyssei, báječný národ lenivých a poživačných blahobytníků. Hus, Nepomuk i Cyrill: svorné své smý,šlení projevu je Kollár v okruhu mu blízkém, v náboženstv'í, stavěje vedle sebe velké představitele reformačního, protireformačně katolického i východněorthodoxního křesťanství. 15. (II., 102, Z r. 1822.) Oslava české řeči, sly~ené po dlouhém pobytu v cizině. Svou nedočkavou rozko~ z mateHtiny, tak dávno nesIy~ené, přirovnává Kollár s radostným dojmem plavce bHžfcího se po dlouhé plavbě k vytouženým, bohatým břehům východním. Ale poměry v domově, namnoze odrodilém, vynucují mu nakonec přece kárný povzdech. 16. (II., III, Z r. 1832,) Praha. Klasický monumentální obraz Prahy, připomínající znald\m ohlas vergiliovský, zachycuje královnu českých měst v zrcadlení historickém, a to z dob, v nichž se vlastenecké romantice líbilo nejvíce. Vedle předhistorického období pradávných pověstí (Vlasta), počátků křesťanství, (sv. Vojtěch) a prvního rozkvětu českého státu (Přemysl Otakar ll.), jsou to obě doby kulturní slávy pražské, Karlova a Rudolfova (Tyge Brahe, proslulý dánský hvězdář pfi dvoře Rudolfově 1546-1601) a konečně úpadek bělohorský (pouhou pověstí jest zpráva, že český vedovec fimon Lomnický z Budče, 1552 -1622, dlouho v literárním dějepisu přeceňovaný, žebral kdy na Karlově mostě). Před nímž Tatry, Balt a /tím se třásly, narážka na vítězné výboje vojsk husitských. 17· (II., II 7, z r. 1824). Oslava Jungmannova. Za dvojího mladistvého pobytu v Praze, r. 1817 a 1819, přilnul Kollár s dětinskou oddaností k Jungmannovi, pro nějž razil po prvé přilehavý název "tichý genius"; označení to bylo dočasně, na sklonku XIX. stoletl, kritickými badateli odmítáno, ale budoucnost se k němu asi vrátí. Případně tu vystihl Kollár významné poslání Jungmannovo ve vzájemnosti slovanské. Pro,;árod zde bez přízvuku peiorativního ve smyslu národ. V děkyň spolu pěstoun, chovan = zárovdi pěstitel i vychovanec Charitek, Gracif, antických bohyii, půvabu milostného a společenského. Dokud stane = dokud bude státi. Mladon, Mladoň, buditelům obvyklý překlad jména Jungmannova. 18. (II., 123, z r. 1824.) Po znělkách, věnovaných Praze, středisku české práce vlastenecké, následuje v II. zpěvu "Labe, Rén, Vltava", velice případně několik sonetů, formulujících zásady pravého vlastenectví. Zde Pravá práce pro národ. Bláznovství - skrovnou nadsazené příklady nerozumného, ctižádostivého pachtění po skvělé úloze v národě, s niž průměrný jednotlivec není. Casto tichá pastuchova chýžka atd. obHbené heslo stadího buditelství, které právě z této zn~lky rádo čerpalo povzbuzení. 19. (II., 124, z r. 1824,) Pravá vlast. Vysoce důležitá znělka, podávající výměr národnosti v duchu v'lastenecké romantiky, ale s monumentalisující výrazností klasickou, formálně podivuhodná i svým přehledným a úměrným členěním. Proti teritoriálnímu vlastenectví osvícenského věku, i proti státně politickému nazírání na národ v duchu západních států, staví zde Kollár národnost jako jednotu jazykovou, mravní a ideovou Na znělku tuto navbal i v době lumírovské J. V. Sládek v "českých znělkách" a Vrchlických v "Hlasech v poušti". 20. (II., 138, z r. 1824.) Oslava Slavie. Slovanstvo zde pojímá Kollár' jak teritoriálně, tak historicky, se závěrečným mravním ubezpečením, že ze strastí a ústrků roste pevná velikost. Stále zde Kollár pracuje účinnými kontrasty, po způsobě řečnickém, ve vkusu klasicismu. Na doklad rozlohy Slavie opěvované v 2. sloce, sná~í Kollár ve Výkladu půl druhé strany výroků zeměpisců i historiků slovantkých o tom. Ty jsi trůny sobě tvrdila na století rumích dlouhověké = ty jsi utvrzovala své trůny pro dlouhé věky na rumech, troskách století. Zajímavě uvádí Arno~t Kraus ve své studii o korespondenci velkého srovnávacího jazykozpytce dánského Karla Vernera (1847-1896), (Listy filologické, 19°3, str. 472), 132