Vltavou, dojmy r,řelévajíCI se v mIlostné tou~ení. Zvýšenec, pový§ené slunce. Zlatolýčí, zlaté lyčí. Leština, lesík z lýskových křovin. Větrnina, slovo utvořené napodobou mluvy Polákovy, vanutí větru. ZmUelý, milouěký, oblíbený. Ochlad, chládek. Buď vůle tvá. Báseň z r. 1828, po prvé otutěná tého~ roku v "Casopise pro katolické duchovenstvo", iehož byl Celakovský korektorem; v korespondenci s důvěrným přítelem a knězem Kamarýtem, jeho~ náboženský názor tato básnická modlitba rovněž vyjadřovala, pověděl básník, že se v ní pokusil o jakýsi střed mezi slohem prostonárodním a letem lyrickt"m a upozorňoval solili na "jednoduUf jazyk" skladby, skutečně klasicky mohutné ve své prostotě a vroucnosti, která si vynutila i živý podiv Březinův. ·Srovnána s Puchmajerovou "ódou o vdikosti božské", s níž názorově souvisí, svědčí netoliko O nesmímém pokroku básnické mluvy české, ale i o prohloubení nábo~enského citu, sice v rámci věrně katolického, přesvědčení, jemuž se Celakovský nikdy neodcizil, ale s oním vztahem k Bohu, který přesahuje okruh jednotliýých konfesí. I zde vidíme, jak české klasicistické nazírání zachovalo stále ducha kfesť:tnsHho. Oskvívá, ozařuje. Podkaliti, zakaliti. Jasně osvícmému Rudolfu, knížeti Kinskému. Rudolf knae Kinský (I802-I836), pán na Chocni a president zemské vlády hornorakouské, spoluzakladatel Matice Ceské a vůbec národně uvědomělý nechtic český, podporoval v nejvyUí hmotné tísni Celakovského až do své předčasné smrti. Celakovský mu věnoval r. I832 čtyři ódy horatiovské, z nichž tato třetí, psána strofou alkaiskou. Reslovaný 'štít, ~tít nesoucí heslo. U pevnělejší, u~evněněj§í. Růže stolistá. O tomto výběru z ,.Ruže stolisté", dvojdílného cyklu milostné, přírodní, meditativní a filosofické lyriky, kterému Celakovský dal goethovský podtitul "báseň a pravda", platí totéž, co bylo pověděno o antologii z Kollárovy "Slávy dcery". Neběželo zde o to, ukázati geneticky, kterak z věnce milostných básní "Pomněnky vatavské" (1831), věnovaných snoubence básníkově Marii Ventové a psaných t. zv. slohou Kisfaludyho (tři slohy vesměs ve 4stopých trochefch s rýmovaným sestavením AbAbCdCdEEff) vznikl (r. 1840) .cyklus o 100 básních, rozčleněný do dvou částí zcela pravidelných. Osobní zážitky, z nichž vznikla tato lyrika, naprosto nebyly hlediskem výběru. Ale ani jsme nepřihlí~eli k tomu, aby vysvitl jen poněkud úplně plán sbírky a osnova její; .docela pak nechali jsme stranou romantickou přI rodní filosofii Baltzerovu, která se ozývá v II. dílu básně. Přidrželi jsme se výhradně detele slohového a to v nejvyUím smyslu slova: kterak Celakovský pro klasické pojetí lásky a života, národně kulturních otázek a mravní kázně osobní nachází formu klasickou, 'tfpisující stručnou až ke gnomičnosti, pádnou a věcnou, ale na rozdíl od Kollára, od něhož se jinak právě v "Růži stolisté" vydatně učil, nikoliv rétorickou. I zastoupeny jsou poměrně nejvíce vedle básní milostných, čísla krajinářská (6), pak didaktika, zabývající se (7) mravní kulturou života (5), neb klasickým úsilím o jazyk a básn:ctví (4); z čísel vlasteneckých vybráno jediné, ale nejjadrnějK Výbornou pomůckou k pochopení ,.Rl1že stolisté", jež nechce býti jen čtena, nýbrž studov'ána, jest vydání Fr. Bílého s výkladem a rozborem (II. vyd. 1894), z něhož převzaty některé na§e poznámky. Správné místo dílu v tvorbě Celakovského vytkl F. X. Salda v jubilejním článku z r. I899 ,.Náš nejstadí klasik" (dnes F. X. Salda Juvenilie 1925, str 305) praví-li, aniž zatajil své výhrady kritické o umělosti, která v "Rl1ži stolisté" namnoze zastírá skutečné umění: "Ale jak eminentně umělecký je celý program: podati v takové, do krajnosti harmonické a se symbolickým tajem složené knížce, celý svůj názor ·0 světě, bohu, člověku, společnosti.. ani na svou filologii nezapomínajíc. Je to taková filosofická konfese uzralého člověka a přehled celého lidského babelu. A filosofie? Jaká je to filosofie Stolistky? Myslím, že jest to docela patrno, jak je to podstatně estetismus, co mluTí z knihy, Krása, lad, harmonie, usmíření '144