i stromy,· architektura Hradčan i Malé strany spolupracují na dojmu jejich, vytvářejíce pro ně rámeo nebo pozadí. Matyáš Braun, jejž však v celé jeho rubensovské gigantičnosti a teplé smyslnosti pochq>íte teprve ve $porkově KUlksu, zdá se mně větším umělcem a především svobodněj. ším psychologem: dobralť se ve svých výtvorech vždy čistého gesta prostě a věčně lidského. Měkký pokyn spra· vedlivého soudce lva, milostná a nebeská "unio mystica" mezi Ukřižovaným a svatou Luitgardou, přesahují meze času baroknito a vyjadřují i dnes citové patos očištěného člověčenství. Ferdinand Brokoff podává však zpravidla pouhé gesto liturgioké a jest nám proto méně srozumitelný. Vzpomeňme na dvojí plastický výraz, jímž sousoší Karlova mostu tlumočí svrchovaný triumf církve nad duchy i zloduchy, na ,roznícený kyn misionáře Františka Xaverského i na bezohledný posun exorcisty Vincence Fer,rerského ŕ jsme naplněni podivem, leč neopouštíme hranic smýšlení a cítění barokního. Ale čím nám jsou jména menších plastiků XVII. a XVIII. století, kteří se spokoji!li namnoze pobytem u hranice dekoračního sochařství, kde ostatně občas rozbíjeli své stany také Braun a Brokoff, původcové mohutných karyatid při paláci Thunském, Morzinském a Clam· Gallasově; co značí nám jméno Pendl nebo Jackel, Guitainer nebo Platzer? A přece jako dramatická síla prudkého citu, osedlaného vůlí atlet.ovou, bouřila v postojích exaltovaných světců na průčelí chrámu křižovnického, v překrásných pohybech rokou zápolících archandělů na staroměstském sloupě mariánském, v prudkém gestu svatého Cyrila z Alexandrie v presbytáři u sv. Mikuláše na Malé straně! Tělesný ideál, zachycený těmito gigantickými postavami z kamene i z jeho napodobenin, byl v těsné shodě s oběma karakterními typy katolické reformace, které vládly v barokní Praze. Není nesnadno uvésti tyto dva typy na týž životní druh: v duchovních i světských hrdinácih bezohled· né vůle jest vyhnán renesanční individualism do zámezí. Jesuitský řád přenesl jej do oblasti víry a církve a dal mu zvláštní strohou příkrost. Na dně svých temným duší 42