netoliko proti metafysice, nÝ'bli proti spekulaci vúbec; po~ezí:á ,n~j~ závratn~ .bloudění a'~straktní myšlenky, ale I kazdy JeJI vzlet; ctI Ideu pouze Jako vůdkyni k životu praktickému. Ještě z Brixenu, v srpnu roku 1852, napsal zralý a zocelený Havlíček Palackému př~načná slova sebedtarakteri. stiky: "Každý dobrý beletristioký plod vychází z klidné a pokojné mysli." Lze stl1učněji a pádněji vymeziti inspi. raci protiromantickou? * Avšak Havlíčkova kritika blásí se ještě neclm Jtnym zcela důtklivě do tábora protiromantického. Dva ostře ohraničené typy kritiky vracejí se stále v slovesných ději. nách. Jedni kritikové bledají vždy pevná, trvalá pravidla, jimž se má podříditi ,kypivá plnost básnického tvoření; i když tvrdí, že své principy vyvodili z umělecké empirie, pokládají je přece za cosi hotového, neměnného, závazného, čím se musí říditi také tvorba příští. Věří netoliko v objek. tivnost svých dojmů, ale i v obecnou platnost estetických soudů. . . jsou to dog mat i k o v é. Duševním jejich domovem jsou století racionalistická, vkus jejich přiklání se ke klasičnosti, převahu mm nim~ají Francoua:i nebo alespoň rozhodní žáci kultury francouzské: Boileau, Lessing, La Harpe. Druzí kritikové se táží především po dějinných podmínkách, z nichž výtvor básnický vznikl; zákony vývoje a determinace, které čerpají z pokorného a trpělivého poznání nepřetržitého kulturního dějství, jeví se jim jako cosi věčně živého a měnného... jsou to h i s t o r i č t í rel a t i v i sté. Hlásí se za syny romantiky a pyšní se jejich tušivou zvídavostí a zjitřenou sensibilitou; mezi jejich duševními předky jsou germánští duchové: Herder, paní ze Staelů, bratří Schleglové. Havlíček je rozhodný příslušníik prvního typu: nevzhlížel nada11ffio k Lessingovi jako ke svrchované autoritě kritické. V zásadní "Kapitole o kritice" prohlásil se pro obecnost a objektivitu krasovědných soudů; vymezil čiře dog 56