na to, že kontrast divokého abreka čerkeského a povahově ryzího Rusa zdomácněl v literaturáoh a že za vůdčí motiv duše Čevkesovy byla obecně určována bezohledná pomstychtivost, jdoucí se širokým kinžalem v zubech od krviny ke krvině. Vlastními básnickými vítězi nad Kavkazem byli však Puškin a Lermontov. Brzy po návratu z nucených i dobrovolných cest v Besarabii, na Krymu a po Kavkaze r. 1821 dvaadvacetiletý Puškin posílá příteli Rajevskému "Kavkazského pleníka" a v předzpěvu praví příznačně, že jeho Parnasem se stal pochmurný pětihlavý poustevník Beštaun. V kypivě osobní básni, prosycené prudkým lyrismem, jest vedle zřejmého dědictví byronského mnoho svérázného vlastnictví Puškinova. Dvojice hrdinů jest z galerie Lordovy: blaseované. vypráhlé srdce novověkého rozervance rozbuší se na chvíli na krásných ňadrech vášnivé a obětavé ženy, schopné veškerého sebezapření, ale neroztaje ani tu ze svého přesycení a nudy. Puškin podmaloval protiklad ten etnicky a vložil do něho mnoho z vlastních zkušeností citových: ,,7Jbytečný" člověk milující ilusionisticky vzdálený přelud a odstrkující nerozumně blízké štěstí skutečnosti jest nejen Rus, bojující na KaV!kaze, ale i blíženec tehdejšího Puškina; krásná osvoboditelka zaj'atcova zraněná chimérou lásky marné a neukojené, pojala do své okouzlující bytosti čerkeské vedle daru přírodního a původního ženství také ony vlastnosti, jež právě dívčí postavy Puškinovy vyznačují, vášnivost a něhu, sílu citu i odvahu činu, dar slzí i mohutnost sebepřemáhání; jest skutečně předchůdkyní Taťáninou. Kontrast Rusů a Čerkesů, který dotud byl pouze národopisný, stal se v pojetí genia Puškinova psychologickým, ba dostoupí tragioké výše: čím jest "Kavkazský plenik" v podstatě než tragedií duše roztoužené po spasen~, ale neschopné přij'mouti je? Ruští kritikové shledávají význam básně jinde, v lyrické malbě přírody kavkazské. Řada obrazů, které mladý Rus prožívá v čerkeském zajetí, ať je to večerní poklid v aúlu, ať soumrak objímající svahy Kavkam, ať souhra ledových 100