konalovati ji podle humanistického ideálu formalistického; tlumočili v překladech velké vzory Idasické; vnášeli do spisovatelstvi, které tak dlouho posluhovalo výhradně náboženským sporům, pokročilé metody vědecké. Nejkrásněji snažení tohoto národního humanismu českého osvědčil vynikající právník Viktorin Korne! ze Všehrd, jenž v rozsáhlém· díle podal zároveň úplný i kritický obraz vyspělé a rozvité právní kultury české, kterou dovedl zároveň pojmouti historicky i obhájiti její tradični neporušenosti proti úskočným záměrům romanistů. Poctivého a ušlechtilého Čecha neproJevil pouze v úz~ostlivé péči o ryzost mateřštiny, která se tu odvážila na předmět vědecký i na výraz složité umělosti, nýbrž zvláště čistě lidským smýšlením, ujímajícím se utlačených a ztotožňujícím právní cit s křesťanskou spravedlností. Zde byl opravdu humanismus průchodem k humanitě. Z humanistického pokroku těžila vydatně populárně vzdělávací próza česká, která hojností a rozmanitostí plodů i významem pěstitelů \Úplně zastínila krásné písemnictvi. Hojně byly vydávány spisy přírodovědecké a lékařské, dila státnická, s největší oblibou však cestopisy, a to zvláště záznamy původních cest do Palestiny, kde nábožný duch český hledal stopy Spasitelovy, šíře zároveň své vědomosti o 2iemfch 'a návodech, Skutečného mistrovstvi dosáhla však česká próza v XVI. ,a ,XVII. věku v jediném oboru: v dějepisectvi. Veliké události politických i náboženskýchdějin naplňovaly nepřetržitě zemi a nedopřávaly generacím ani, aby v klidu vydechly. 16