kterak velká myšlenková hnutí, zaměstnávajíci vzdělanstvo, zachvacují v Čechách také lidové vrstvy; takto se u něho historický román sléval s psychologickými studiemi lidové duše. V tom směru nalezl mnoho pokračovatelů, kteří však sledovali tento proces hlavně v přítomnosti nebo v nedalekých obdobích století XIX. V !ečcems postoupili nad Al. Jiráska: se .silným zájmem ideovým stopovali myšlenku až k jejím nejkrytějším kořenům; vyzbrojili se důkladnějším studiem národopisným; jako učeliví svědkové rozvoje moderního realismu nazírali na duševní jevy složitěji a s odvážnější pravdivostí; nebyli pouhými vypravěči o životě, ale i básníky jeho záhad. Tři různé kraje ,a lidové kmeny našly tlumočníky své duše. Jižní Cechy, kolébka to Husova, Zižkova a Chelčického, vyslovily se svým rodákem, slavjanofilským myslitelem a novÍDá· řem Josefem Holečkem, který v selských svých krajanech odhalil náboženské a mravní dědictví Českých bratří a promítl své etnopsychologické poznání rozsáhlým polorománovým cyklem "Naši". Kulturně složitá básnířka ze školy Karoliny Světlé, Tereza Nováková, odložila na \Čas pýchu i hoře moderní feministky a oprostila se, aby pochopila i vyložila duchovní úsilí, ale i osudovou tragiku tkalců a chalupníků i drobných inteligentů z nejvýchodnějších Čech, kde sama zdomácněla. Moravský Slovák Jan Herben, pokrokový publicista mužné naléhavosti, propracoval rodovou kroniku své barvité a kulturně zaostalé otčiny, ale nevznikla pouhá řada přesných a pasivních kinematografických obrazů Ja 50