české vyvinula ani ona skupina, které po způsobě francouzském bylo přezdíváno dekadentů a která se v kritické teorii i praksi ostře proti osobě Vrchlického obrátila, zvedajíc okázale prapor novoromantismu, vypadnuvší z ruky Zeyerovy. Nelze-li se zastaviti u nyvého elegika .soumračných nálad a archaistické výzbroje, u Karla Hlaváčka, jehož cudná a křehká Musa vyznala na konec, že není slabá z nudy a přesyceIň, nýbrž z hladu, budiž jmenován alespoň všestranný, ale ne vždy samostatný umělec vybrané formy Jiří Karásek ze Lvovic, jehož vlastní 'Význam záleží v lyrice; zde vypěl nyvou melodií beznadějný smutek bledých, ano, zsilaných vyhnanců ze života, kteří znechuceni požitkem ft odpuzováni svou dobou, prchají do minulosti a hledají v ní symboly pro stínovou hru svéhol nitra. Myšlenková i slovesná reakce proti Jaroslavu Vrchlickému a jeho směru nebyla o nic slabší než jeho vliv; dála se pod heslem realismu. Jeho počátky, jež měly ráz podstatně naukový, spadají do období českého vědeckého obrození v 80. letech, přivozeného obnovou české university pražské. Tehdy nabyly ~ové podoby také oba obory, jež vždy vlivně zasahovaly do národp-ího i ,slovesného života, jazykověda a dějezpyt; onu postavil klidný klasik vývojeslovného výkladu Jan Gebauer na široký základ srovnávací, tento naplnil vybroušený mistr detailní kritiky Jaroslav Goll hledisky západoevropskými. Ideový obsah českému realismu dal filosof T. G. Masaryk, který dříve než se věnoval politice, 58