a obrazem, jenž má plachost pastelu, dovedl zachytiti netoliko odstín krajiny, naladění me· lancholické či zrádné lásky, světélkujici ovzduší velkého města s jeho směsí krásy a hrdzy, ale i citový přízrak doprovázející přemýšlení. Antonín Sova dumal o přerodu spolel'llosti, o blízkosti revoluce, o-hrdinském posláni malého národa, který upr·ostřed nepí'átel znovu jest povzbuzován k dobrodružstvím odvahy, o vykupitelské moci lásky, oběti a solidárnosti. Takto Antonínu Sovovi, básníku s Aeolovou harfou v útlé a bolestné duši, neušel ani jediný myšlenkový záchvěv milovaného národar od napiatých dob revoluční "Omladiny" až do obnovy politické samostatnosti československé, ale co poutalo jej z každé myšlenky nejvíce? Její citový doprovod, její náladová fosforence, její kouzlo, "rozviřující samotářské struny v duši". Zcela jinak u Otokara Březiny. Vzdělav se u mystiku indických i křesťanských, prošed školou moderních filosofů i přírodovědců, zpracovav podněty sociálního hnuti i mravního novoidealismu, zasvětil celý svůj život zádumčivého samotáře metafysickému přemýšlení, které se stalo jeho. výhradní vášní, když se byl zřekl štěstí v milostné či přátelské pospolitosti. Necelých deset let ze svého života věnoval Otokar Březina tomu, aby lyricky vyslovil zkušenosti a jistoty své filosofické myšlenky; pouhých patero sbírek básnických a jeden svazek essayí mu k tomu dostačily, takže sotva pětatřicetiletý mohl odložiti pero a ponořiti se do mystické dumy, jet jest mlčením. Prosycen osobní bolesti, 72