~ T ERUDOV A vloha evokační byla tak silná a 1 "'J suverenní, že malostranské scenerie jeho mládí dovedeme si dnes stěží představiti jinak než právě v Nerudově neobyčejně malebné, rušné a bar. vité interpretaci. Neruda posvětil a syým způsobem přebásnil strmou Thunovskou ulici s Novými záme •ckými schody, bizarní Janský vršek s grandiosní ku. lissou Lobkovicova pafáce,spočívající na tmavozele. ném pozadí Petřína, poslední nejpříkřejší partii ulice Ostruhové,uzavřené temným a kalným schodištěm Radničním i renaissančně hrdou a radostnou stavbou paláce Schwarzenberského; ba Nerudova »Svatovác. lavská mše« dala nové ladění stínům svitům a pableskům lodi svatovítské, také zvonková hudba v Loretě hraje dnes melodií, kterou do ní vložil Neruda. Setkal si v 60. a 70. letech ze vzpomínky a z touhy vlastní Malou Stranu, s nejednou rozmarnou pointou genrovou, s tak četnými uměle vyvolanými lyrickými kouzly I elegické reminiscence, cvičený zrak milovníka pitto. reskních pohledů, do celující imaginace pracovaly na tomto obraze tak osobitém. Proti ukvapeným závěrům kulturních dějepisců, kteří ve shonu po dobových do. kumentech zahrnují mezi ně úplně neprávem i transformace básnické, bude nutno uvědomiti si konečně, že Stará Praha Nerudova,Stará Praha Karoliny Světlé, Stará Praha Zeyerova jsou tři města zbudovaná z reál. ních motivů fantasií básnickou. II Nerudy řídí ji svěží a živý smysl pro pitoresknost, u Karoliny Světlé váš •ni~ sklon ke kontrastům citově rozechvívajícím, u Zeyera vřelý lyrismus elegického pathosu. 12