ZV E TAKÉ umělec přinesl si kořist z cest, vypráví malá,neprávem zaj>omenutáknížka» R!!zpJJldé«", Již starý ~i;!..y:r(:nc;:eSt~me,..otec Jean ~lův a děd Heinův, vyznát se rozkošně v chardinovském umění zhustiti cestovní dojem v genrovou postavičku, obe •střenou sytým, teplým ovzduším, vdechnouti drobné figurce, pouze letmo pozorované, ducha země a doby, odhaliti v okamžikovém výjevu základní rysy jejího osudu: a to je v podstatě i umělecká methoda ,Různých lidí«, těchto »cestovních episod« pouti dunajské a levantské. Nebyl by to však Neruda, básník ven a ven osobní, kdyby nepodával více než dokonalé užití sebe lepší, ale přece jen cizí methody I ,Různí lidé4: obsahují mnohem více. Jiskří a světélkuje v nich neobyčejně prudký a intensivní pocit života; vybíjí se jimi radostná a mužná láska ke skutečnosti, k pozemskému víru, k lidské komediil konečný dojem těchto skizz a episod, v nichž jen povrchní doktrinářství může si hlavně pochvalovati rozšíření okruhu látkového a pestrost národopisnou, jest dojem věčné a marné hry, v níž kmitne se lidská postava na okamžik na ceste ze tmy do tmy, a přece každá chce uchvátit s sebou nej •vetší kus světla a štěstí, a přece každá prožívá svou vteřinovou a episodickou úlohu, jako by byla Alexandrem neb donem Juanem. Na cestě od» Arabesek« k »Povídkám malostranskýmc: patří» Různým lidem« přední místol bývají •• li na ne staveni pravidelně »Trhani«, jest to jen jeden z čet.ných omylů, nahromaděných kolem této milé genrové skizzy. »T rhani« děkují za svou obecnou slávu látkové 69