»Radost i žal my přežijem, my přežijem cokoli! Nač ale náhlá slza ta vždyf mne to už nebolí?« Vystačil-li Neruda v »Písních kosmických« jedinou methodou básnickou, nevystačil přece jediným stilem; sotva která N erudova kniha spojuje a kříží tolik různých a vzájemně cizích slohů poetických. Zdá se, že Neruda, když byl se odmlčel na tak dlouhá leta,cítil se nucena experimentovati a zkusmo hledati svůj výraz, nikoliv nepodoben rekonvalescentu, jenž přestáv těžkou a vleklou chorobu, znovu se tápavě a nejistě zkouší v chůzi. Není bez zajímavosti sledovat, jak Neruda postupně v »Písních kosmických« vystřídává trojí lyrický stil, právě jako v 60. a 70. letech vystřídala jej česká poesie: stil lehkého popěvku prostonárodního rázu, stil veřejné chansony vtipně pointované a stilbás •nické rhetoriky, založené na mnohoslovných parale= lismech a na skvělých antithesích. Celá třetina knihy, chronologicky, tuším, nejstarší, zbásněna jest naivním lyrickým uměním, co nejúžeji spřízněný!U s Hálko= vými» Večerními písněmi «, které ostatně N eruda cenil velmi nízko: lyrické anekdoty o hrách a rozmarech lásky vypravují se důvěrným a hravým tónem a vyostřují se galantním žertíkem; nejen celá temperatura erotiky šfastné a srdečné, ale i obrazy a obraty, epi= theta a zdrobneniny připomínají úmyslně lidovou píseň. Leckdy přimísí N eruda k těmto písňovým živlům ješte groteskní prvky feuiUetonistické: šprýmovný nápad 76