mravně núboženské hnutí zprvu ráz pravověrný a bylo podporovúno jak císařem Karlem, tak i arcibiskupem Arnošt,'1ll z Pardubic; mířilo zprvu hlavně proti úpadku kázně v knt'žstnl i pokleslé mravnosti v obci věřících. Velký vliv mt'lo pusobellí nt'kolika slavných kazatelů pražských, jako byl Nt'll1l'c augustián I{on •.... .ul z Valdhúz, kazatel v chrámě l\'llskl'l11 ( ; l;~m)). kter)' také pro studenty napsal Postilu pozdt'ji dn t'eštiny pi'cložcnou, a .Jan l\Ulíč z Kroměříže, dÍ"Íve notář' v kanceláři královské, potom kazatel u sv. Mikulúšl' a sv. Jiljí v Praze. Byl obžalován od mnichu u papežské stolice a v Avignoně umřel (:137,1). Do samého sti'l'du chiliastického myšlení ~filít~ova uvádí Libclllls de AI/fichri,' žil po pansku: náleželoť mu kromt> t \TZl' na Stítném u Ziro\'l1Ícc pouze něco platú v jin)'('h vsech okolních. Byl mezi pn'ními žáky nO\'ě založeného vysokého u('l'ní Karlova. na fakultě artistické zjednal si poznání sti'cdo\'l'ké scholastiky, mmw to čítal otce církevní a spisy ub"ahu mra \'t)\\('nc-ho. Gradu nenabyl. n~'brž \Tátil se do rodl1l' vsi. OŽl'llil sc a \'ěnoval se vwho\'ání dítek, jichž mČ'1 pl't. Do Prahy však zajížděl. ~\'Iáštl> když tu púsobili Konrúd z \·aUhúz a MilíČ. ~Iilíče poslouchal wlmi horli\'Č'. neboť i'ám se jmenuje ducho\'ním synem jeho. Psáti počal brzo po ná\Tatu z Prahy a \'vložil nejprve svúj kh-sťansko-fi\osofick~' názor na S\'Č't \' Řcčech besed/lidI. Spis má ráz hovoru mezi otcem a dětmi: děti táží se otce po Bohu. andělích, po stvoh:~ní č\o\'čka, po pádu a napra\'e!1í jeho, otec jim \'še vykládá. Okolo r. 1390 dílo to přepracováno k tako'\'l~ dokonalosti. že se pak pokládá za 3-1