šlechty. Ale vnitřní cena této poesie nenab~'vala hloubky a namnoze jen mechanické veršování nahrazovalo skutečnou činnost tvůrčí v básních z valné části příležitostných a lichotnických. Původní písemnictví české stol. XVI. b~'valo v dobách lřívějších označováno jako >,zlatý věk,< naší literatury: to byl však hrubý omyl, nepřihlížíme-li v}'hradnč k jazykové vytříbenosti doby, kdy vznikla Kralická bible a spisy Veleslavínovy, Jako v období předchozím převládá v české ;;lovesnosti věku XVI. duch nábožensk)', aniž se křesťanská myšlenka česká dopíná tak smělých výšek jako u Chelčického: nedostatek vzletu vyznačuje i projevy předních spisovatelů náboženských. Skutečn.\· duch rene~anční v tomto písemnictví málokde proniká: převažují ohledy jen praktické. Děl, v nichž by se projevoval tvurěí básnický dar pozoro\'atelský. obrazový a V)-rélZOV}', je nemnoho, Vrcholným dílem umění jazykového jest nové ztlumo{'ení bible Jednotou bratrskou, při němž badatelská cena stojí daleko za vS'tvorem formálním: velká zásluha o ustálení spisovného jazyka Kralické bible stojí nade všemi pochybnostmi. Vůbec Čeští bratří jsou \' popředí života slovesného, Literární činnost v Jed not ě b r a trs k é Sl' p~Jčíná konCem stol. XV. Nový život v ní vzbudil bratr I.tlkáš Pr.džský \ 1450-1531>. Byl rodem Pražan, na učení praž:-:kém Sé' stal bakalářem r. 1481 a zab}'val se již tehdy četbou ,:;tarých učitelu církevních i novějších spisu theologických. Ale víra pod obojí, v níž byl vychován. čilému duchu jeho nestačila, proto přestoupil k Bratřím asi r. 1182, došel mezi nimi brzy značné vážnosti a dosáhl záhy předních hodností ve své církvi. Když však s přívrženci sV)'mi usilovalo reformy, nedosáhl obecného souhla~;u, a proto byl nuc{'n na čas ustoupiti do soukromí. Tehdy se vypravil (r. 1HH) s Martinem Kabátníkem z Litomyšle a jinS'mi dvc·ma Bratřími na vS'chod hledat zbytky starS'ch církví apoštolsk)'ch. Ale zprávy o té cestě nezanechal: později se vypravil z náboženskS'ch duvodú do jižní Francie a Halie. \'r